Abstract | Među najdugovječnijim glazbenim manifestacijama koje se održavaju u gradu Osijeku svakako je Memorijal Franje Krežme, međunarodni susret mladih gudača. Memorijal nosi ime svjetski poznatog violinista Franje Krežme koji je rođen u Osijeku 1862. godine gdje je stekao i svoje prvo glazbeno obrazovanje. Krežma je u hrvatskoj glazbenoj povijesti ime uz koje se vežu epiteti iznimnog virtuoziteta, darovitosti i izvrsnog glazbenog interpreta i skladatelja. Imao je i zavidnu koncertantnu djelatnost u brojnim državama Europe te angažman u Berlinskom orkestru, jednom od najpoznatijih svjetskih orkestara 19. stoljeća. Iako kratkog životnog vijeka, Franjo Krežma ostavio je neizbrisiv trag u glazbenoj povijesti Hrvata. I zbog toga je u gradu Krežmina rođenja 1969. godine ustrojen Memorijal na kojem se svake dvije godine okupljaju ponajbolji nacionalni, ali i inozemni violinisti i umjetnici na ostalim gudaćim instrumentima kako bi pod okriljem Krežmina imena i kao uspomenu na njega predstavili Osječanima svoja glazbenička umijeća kroz tri koncertne večeri. Ovaj diplomski rad oblikovan je s ciljem sistematizacije podataka o održanim Memorijalima kako bi se dobio jedinstven uvid i svojevrsni memento u održane Memorijale. Obuhvaća sistematizaciju podataka o sudionicima i osobama koje su bile zadužene za organizaciju ove kulturne manifestacije. Sukladno povijesno-dokumentarističkom pristupu u prvom dijelu rada izrađena je analiza i dan opis svih održanih Memorijala za koje su podaci crpljeni iz sačuvane i dostupne dokumentacije Hrvatske glazbene mladeži Osijek, organizatora Memorijala, novinskih članaka te objavljene literature o Franji Krežmi. Intervjuiranjem dvaju članova Organizacijskih odbora koji su sudionici vremena prikupljeni su podaci o samom osnutku Memorijala i njegovoj ulozi u daljnjem razvoju violinističke pedagogije u Osijeku. Ispitanici su kroz strukturirane intervjue odgovarali na pitanja vezana uz ideju osnutka Memorijala, njegovo ustrojstvo, ali i pitanja o razvoju i utjecaju Memorijala na violinističku pedagogiju u Osijeku. Sukladno dobivenim podacima i analizama održanih Memorijala prikupljena je baza podataka koja može služiti za daljnje istraživanje kulturnih manifestacija grada Osijeka te biti polazište za stvaranje svojevrsnog repozitorija o glazbenim aktivnostima u Osijeku. |
Abstract (english) | Franjo Krežma Memorial, an international meeting of young string players, is one of the most long – lived events held in the city of Osijek. The memorial is named after the worldrenowned violinist Franjo Krežma, who was born in Osijek in 1862, where he attained his initial musical education. In Croatian history of music, the name Krežma is associated with such epithets as exceptional virtuoso, talented and excellent musical interpreter and composer. He had an enviable concert activity in numerous European countries, and was a part of the Berlin orchestra, one of the most famous orchestras in the world in the 19th century. Even though his life was brief, Franjo Krežma left an indelible mark on Croatian history of music. Therefore, a Memorial was founded in 1969, in Krežma's home town, which gathers some of the best national, but international violinists and other string artists as well, on a biannual basis, and in honour of the name and memory of Krežma they present their musical skills to the citizens of Osijek, over the course of three concert nights. This thesis is designed with the aim of systemising data on past Memorials, in order to achieve insight and a certain kind of a memento from all Memorials. It encompasses the systematisation of data on the participants and persons responsible for the organisation of this cultural event. In accordance with the historic and documentary approaches in the first part of the thesis, an analysis was done, and a description of all past Memorials was provided. The data was drawn from available archived documentation of Croatian Music Youth in Osijek, the organisers of these Memorials, newspaper articles, and published literature on Franjo Krežma. By interviewing two members of the Organisation committee from past memorials, data was gathered on the founding of the Memorial and its role in the further development of music pedagogy in Osijek. The interviewed parties have, through a series of structured interviews, answered questions regarding the founding of the memorial, its structure, but also questions on its development and influence on music pedagogy in Osijek. In accordance with the gathered data and analysis of past Memorials, a database was formed, which can serve for further research on cultural events in Osijek, and can be a starting point for the creation of a repository on music activities in Osijek. Keywords: |