Abstract | Tema ovog rada bila je istražiti pojam emocija koje su svakodnevna čovjekova pojava te povezanost glazbe i emocija. Teorijski dio polazi od samog poimanja emocija te odnosa u kojemu glazba, kao oblik umjetnosti predstavlja emociju i slušatelja koji tu emociju doživljava, prima i interpretira na svoj način. Navode se sastavnice procesa slušanja glazbe i vrijednost emocija u glazbi te razlika između percipirane i pobuđene emocije prilikom slušanja glazbe. U radu će biti govora o tomu kako slušanje glazbe u nastavi utječe na razrednu atmosferu i koja je uloga učitelja u tom procesu, a sagledat će se i utjecaj glazbenog obrazovanja na emocije i načina na koji sudjelovanje u glazbenim aktivnostima u školi doprinosi emocionalnom stanju pojedinca. Kao dio ovog rada, provedeno je i istraživanje u Glazbenoj školi u Požegi gdje je 134 učenika od prvog razreda osnovne do trećeg razreda srednje glazbene škole pomoću anonimnog upitnika izrazilo emocionalni doživljaj na odslušanih osam glazbenih primjera. Za svih osam skladbi najmanje 60% učenika iskazalo je istu emociju. Kod nekih skladbi emocionalni doživljaj bio je isti za čak 90% učenika. Statistički nisu utvrđene značajne razlike u iskazanim emocijama među učenicima s obzirom na spol i razred koji polaze. Ujedno, razlika nije utvrđena ni s obzirom na to je li skladba učenicima bila poznata od ranije. Time rezultati potvrđuju univerzalnost glazbe prilikom pobuđivanja emocija. |
Abstract (english) | The purpose of this paper was to explore the concept of emotions, which are a daily human occurrence, and the connection between music and emotions. The theoretical part starts with the very concept of emotions and the relationship in which music, as a form of art, represents emotion and the listener, who experiences, receives, and interprets that emotion in his own way. The list includes the components of the music listening process, the significance of emotions in music, and the distinction between perceived and evoked emotions. The paper will delve into the impact of listening to music in class on the classroom atmosphere, the teacher's role in this process, the impact of music education on emotions, and the contribution of participating in musical activities at school to an individual's emotional state. As part of this work, research was also conducted at the Music School in Požega, where 134 students from the first grade of elementary to the third grade of secondary music school expressed their emotional experience with the eight musical examples they listened to using an anonymous questionnaire. For all eight compositions, at least 60% of students expressed the same emotion. Even 90% of students felt the same way about some compositions. We have not established statistically significant differences in expressed emotions among students based on their gender or the class they attend. Simultaneously, the determination of the difference did not depend on the students' prior knowledge of the composition. The results, therefore, confirm the universality of music in evoking emotions. |