Abstract | Slobodno vrijeme utječe na stjecanje znanja i vještina, intelektualni i emocionalni razvoj te na osamostaljenje pojedinca, a cilj je i svrha slobodnog vremena djeci i mladima osigurati aktivni odmor, razvoj, stvaralaštvo i socijalizaciju. Najčešće aktivnosti slobodnog vremena su: sportske, kulturno-umjetničke, znanstvene, radno-tehničke i društveno-moralne aktivnosti. Izvannastavne i izvanškolske aktivnosti zauzimaju dio slobodnog vremena učenika. To su odgojno-obrazovne planirane djelatnosti koje omogućavanju potvrđivanje osobnosti učenika, a učitelju služe za proširivanje obrazovnog utjecaja te omogućuju aktivno, sadržajno i kreativno provođenje slobodnog vremena djece. Izvannastavne i izvanškolske glazbene aktivnosti imaju za cilj što korisnije i kvalitetnije popunjavanje slobodnog vremena učenika, a kao takve služe za stjecanje glazbenih znanja i umijeća te produbljuju umjetničko i estetsko obrazovanje i bogate glazbeni život djece. Drugi dio rada usmjeren je na istraživanje o izvannastavnim i izvanškolskim glazbenim aktivnostima te kulturi provođenja slobodnog vremena srednjoškolaca. Istraživanje je provedeno u prvom, drugom, trećem i četvrtom razredu jedne srednje škole, gimnazije u Slatini. Rezultati istraživanja pokazuju da učenici srednje škole često provode slobodno vrijeme slušajući glazbu te da smatraju kako je bavljenje glazbom koristan način provođenja slobodnog vremena. Vidljivo je kako učenici srednje škole u manjoj mjeri pohađaju izvannastavne/ izvanškolske glazbene aktivnosti, a kao razlog tomu moguća je nedovoljna informiranost učenika o glazbenim aktivnostima koje mogu pohađati, kao i nezadovoljavajuća ponuda glazbenih aktivnosti u mjestima u kojima žive. Također, istraživanje pokazuje kako su učenici tijekom osnovnoškolskog obrazovanja u znatnijoj mjeri više sudjelovali u izvannastavnim i izvanškolskim glazbenim aktivnostima u odnosu na srednjoškolsko obrazovanje te se izjašnjavaju kako u budućnosti ne žele sudjelovati u nekoj izvannastavnoj/ izvanškolskoj glazbenoj aktivnosti. Isto tako, vrlo je mali broj učenika koji odlaze na koncerte klasične glazbe i u kazalište. Na temelju provedenog istraživanja, možemo istaknuti važnost izvannastavnih i izvanškolskih glazbenih aktivnosti u kojima pojedinac može razviti ljubav prema glazbi i glazbeni ukus, ali isto tako i stvoriti nova prijateljstva i prilike za kvalitetno provođenje slobodnog vremena. |
Abstract (english) | Free time influences the acquisition of knowledge and skills, intellectual and emotional development, as well as the independence of an individual. The goal and purpose of free time for children and youth is to ensure active rest, development, creativity, and socialization. The most common free time activities include sports, cultural-artistic, scientific, work-technical, and social-moral activities. Extracurricular and out-of-school activities are educationally and developmentally planned activities that allow students to affirm their personalities, and they serve teachers as a way to expand their educational influence, enabling children to spend their free time in an active, meaningful, and creative way. Extracurricular and out-of-school music activities aim to make students' free time as useful and high-quality as possible, serving as a way to acquire musical knowledge and skills while deepening artistic and aesthetic education and enriching the musical lives of children. As part of this work, research was conducted on extracurricular and out-of-school music activities and the culture of spending free time among high school students. The research was carried out in the first, second, third, and fourth grades of a high school, a gymnasium in Slatina. The results of the research show that high school students often spend their free time listening to music and consider music engagement a useful way to spend free time. The results indicate that high school students do not participate enough in extracurricular/out-of-school music activities, with a possible reason being insufficient information about the music activities available to them or an unsatisfactory range of music activities in the places where they live. The research also shows that students participated significantly more in extracurricular and out-of-school music activities during their elementary education compared to high school and state that they do not wish to participate in any extracurricular/out-of-school music activities in the future. Additionally, very few students attend classical music concerts or go to the theater. Based on this thesis, it is evident that extracurricular and out-of-school music activities are an important part of an individual's free time, and participation in them can foster a love for music and develop musical taste, as well as create new friendships and opportunities for quality free time. |