Abstract | Crtež je prepoznat kao važan način, ne samo umjetničkog izričaja, nego i dječjeg likovnog izraza i kao takav pruža informacije o emocionalnom razvoju te kognitivnom funkcioniranju. Prilikom crtanja dijete reagira spontano i nesvjesno, na vidjelo izlaze elementi koji su obično skriveni ili pripadaju potisnutim razinama svijesti. Potreba djece da se likovno izraze javlja se od najranije dobi kada postignu potrebnu razinu psihofizičkog razvoja. Djeca se likovno izražavaju kako bi prikazala ono što ih zanima i svakodnevno okružuje. Kreativnim likovnim izražavanjem djeca otvoreno donose svoje emocije, potrebe, želje, strahove i sve ono što ne mogu riječima, na najslobodniji, najspontaniji mogući način i tako pokazuju kako se osjećaju i doživljavaju svoju okolinu, ljude, predmete i pojave koje ih okružuju. Procjenjivanje kreativnosti kod djece s autizmomje izuzetno zahtjevan zadatak. U likovnom izražaju kod djece s autizmom postoje specifičnosti likovnog izražavanja u smislu nedostatka povratnih informacija, u odnosu na motivaciju, kreativni naboj, poimanje i rješavanje problema te samoj izvedbi. |
Abstract (english) | Drawing is recognized as an important way, not only of artistic expression, but also of children's artistic expression, and as such provides information about emotional development and cognitive functioning. When drawing, the child reacts spontaneously and unconsciously, elements that are usually hidden or belong to suppressed levels of consciousness come to light. The need for children to express themselves artistically appears from an early age when they reach the necessary level of psychophysical development. Children express themselves artistically in order to show what interests them and what surrounds them on a daily basis. Through creative artistic expression, children openly express their emotions, needs, desires, fears and everything that they cannot put into words, in the freest, most spontaneous way possible and thus show how they feel and experience their environment, people, objects and phenomena that surround them. Assessing creativity in children with autism is an extremely demanding task. In the artistic expression of children with autism, there are specificities of artistic expression in terms of lack of feedback, in relation to motivation, creative charge, understanding and solving problems, and the performance itself. |