Sažetak | „Face,“, „Instagram“, „Twitter“, „Tweet“, „like“, „share“, „subscribe“ su prije nepunih 15-ak godina bili apsolutno nepoznati pojmovi, dok danas ne može proći dan, a da većinu tih pojmova bakica u Županji na tržnici ne čuje ili od svojih kolega vršnjaka, ili od školaraca koji prolaze pored gledajući putem na „pametnim telefonima“ svoje omiljene „youtubere“. Svi ti pojmovi su povezani s društvenim medijima (eng. social media), koji su, kako navode Obar i Wildman (2015.), uvjetovani korisničkim uređivanjem sadržaja, (kroz tekstualne objave, komentare, digitalne fotografije i video sadržaje te sve ostale mrežne interakcije) koji je žila kucavica te vrste medija.
U prvom poglavlju rada definicijski se po Lev Manovichu predstavilo nove medije, gdje spadaju i društveni mediji o kojima i jest riječ u ovom radu. Osim teoretskog okvira, prikazale su se statističke činjenice koje su slikovitije prikazati samu moć interneta, a time indirektno i društvenih medija. Osim spominjanja globalizacije i utjecaja na čitav svijet, ukratko se dotaknulo i povijest novih medija kako bi se lakše razumjela njihova sadašnjost.
Nadalje, definiralo se i klasificiralo konkretno društvene medije po Obar&Wildmanu. Bilo je spomena i o mobilnim društvenim medijima koji i jesu uz pomoć bežične tehnologije višestruko doprinijeli nevjerojatnom razvoju u zadnje vrijeme. Uz statističke činjenice o korisnicima pojedinih društvenih mreža, istraživanja koja su odrađena diljem svijeta i Europe, također predstavljene su tri društvene mreže, Facebook, Instagram i Twitter. Osim osnovnih stvari o tim društvenim mrežama, manjim istraživanjem ustanovilo se prisutnost hrvatskih medija na njima, način objavljivanja i komunikacije s korisnicima.
U završnom dijelu rada, provedeno je online istraživanje online anketom među punoljetnim pučanstvom o kvaliteti i jačini društvenih medija danas. Fokus je bio na usporedbi sa „starim medijima“, tj. na kvaliteti informiranja javnosti putem društvenih mreža. Pokušala se istražiti kvaliteta, tj. brzina i vjerodostojnost te vrste novih medija. Istraživanje je pokazalo kako javnost društvene medije smatra najbržim izvorom informacije, no ne i najpouzdanijim, gdje je televizija kao medij zauzela prvo mjesto. Hrvati, koji i jesu bili fokus istraživanja, najviše „vise“ na Facebooku i Instagramu gdje se dosta često informiraju o svakodnevnim događanjima. Čak 83.1% ispitanih gleda pozitivno na društvene mreže i ono što one donose, dok 34.8% korisnika društvenih mreža ima svoje posebne izvore informiranja koji ne spadaju pod mainstream izvore vijesti. |
Sažetak (engleski) | „Face“, „Instagram“, „Twitter“, „like“, „share“, „Subscribe“ were less than 15 years ago been apsolutely unknown words, but today can not pass a day that most of that phrases granny in Županja's market did not heard from her’s peers or children from school passing by and looking on theirs “smartphones” theirs favourite “youtubers”. All that terms are connected with social media which are, for Obar and Wildman (2015.) conditioned with content editing (through text posts, comments, digital photos, video content and all others network interactions) which are main source of that type od media.
In first chapter of master thesis were introduced new media with Lev Manovich theory through definitions about social media. Apart theoretical scheme, there are presented statistic facts which were vividly show power of the Internet, and indirectly social media. Except of mentioning globalization and influence on whole world, shortly there were some history of new media from reason to easily understand theirs present.
Furthermore, social media were classified and defined by Obar&Wildman. There were mentioning about mobile social media which are with help of wireless technology multiple contributed amazing development in last decades. Along statistical facts about users of social networks, researches that were conducted all over the world and Europe, three social medias were presented: Facebook, Instagram and Twitter. Beside primary things about those social networks, with smaller research, Croatian media on them and the way of publishing and communication with users was established.
In final part of master thesis, online research is conducted between adults about quality and power of social media nowadays. Focus is on comparison with “old media”, on quality of informing public on social media. Quality, fastness and credibility are main items of research od that form of new media. Research is show that public looks on social media as fastest
media, but not most credential, Television is media with most credibility. Croats, which are in focus of research, mostly use Facebook and Instagram where they inform themselves about daily news. 83.1% of respondents positively looks on social networks and what they brings in theirs lifes, and 34.8% users of social networks have theirs special sources of informing which do not classifies in mainstream sources of news. |