Abstract | Rad se bavi pitanjem upotrebe, odnosno primjene tradicijskih instrumenata u nastavi Glazbene kulture. Tradicijska se glazba stoljećima nasljeđivala iz generacije u generaciju te se u različitim oblicima zapisa prenosila kroz pjesme, plesove i sviranjem instrumenata. Tradicijska glazba razvijala je glazbene sposobnosti kod pojedinaca i skupina predstavljajući kulturu, nasljeđe i običaje nekoga naroda. Tradicijski su instrumenti neizostavan dio tradicijske glazbe. U prvome dijelu rad prikazuje tradicijske instrumente različitih folklornih regija jer su tradicijski instrumenti također nastavna pomagala koja se može koristiti u nastavi Glazbene kulture. Za samu upotrebu tradicijskih instrumenata u nastavi Glazbene kulture nastavnici bi trebali steći kompetencije tijekom obrazovanja te ih, ako je moguće, naknadno i proširiti. U drugome dijelu rada prikazano je istraživanje i mišljenje nastavnika (N = 38) iz škola Slavonije i Baranje o upotrebi tradicijskih instrumenata u nastavi Glazbene kulture. Primijenjena je kombinirana metodologija koja uključuje kvantitativni i kvalitativni pristup pri dobivanju podataka o upotrebi tradicijskih instrumenta. Rezultati istraživanja pokazuju kako nastavnici upotrebljavaju tradicijske instrumente u nastavi. Upotrebom tradicijskih instrumenata u nastavi Glazbene kulture nastavnici obogaćuju nastavni proces, obradu sadržaja folklornih regija Hrvatske te tako učenicima omogućuju zanimljiviji i dinamičniji odgojno-obrazovni proces. Prikazom tradicijskih instrumenata i njihovom upotrebom na nastavi oni mogu biti motivirajući segment za učenike da se u budućnosti odluče za aktivnije bavljenje tradicijskom glazbom ili folklornom glazbom u različitim aktivnostima: u izvannastavnim školskim aktivnostima, pohađanjem programa glazbenih škola, sudjelovanjem u radu kulturno-umjetničkih društava, amaterskim orkestrima. |
Abstract (english) | The paper deals with the use and application of traditional instruments in music education at schools. For centuries the traditional music has been passed down from one generation to the next in various formats through songs, dances and by playing instruments. Also, it helped individuals and groups to develop musical skills representing their culture, heritage and customs as well. Traditional instruments are an essential part of traditional music. Therefore, the paper firstly presents traditional instruments of different folklore regions emphasizing their importance as possible teaching aids in music education at schools. To use them as tools in music education, teachers should acquire competences throughout their education and, if possible, extend them afterwards. The second part of the paper is focused on the research that was conducted among teachers (N = 38) in Slavonia and Baranja schools to examine their attitude towards the use of traditional instruments in music education. For this purpose, a combined methodology was applied which included a quantitative and qualitative approach in collecting data on the use of traditional instruments in teaching. The research results have shown that teachers do use traditional instruments in music education. As a result, they not only enrich the teaching process, or to be more precise, the content of the folklore regions of the Republic of Croatia, but they also provide students with a more interesting and dynamic educational process. Moreover, using traditional instruments during lessons at school can motivate students to involve more actively in traditional or folklore music throughout different activities, such as extracurricular school activities, attending music school programs, taking part in folk ensembles, amateur orchestras, etc. |