
Medijski rat putinovske Rusije

Grgurević, Ivana

Master's thesis / Diplomski rad

2024

Degree Grantor / Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj: Josip Juraj 
Strossmayer University of Osijek, Academy of Arts and Culture in Osijek / Sveučilište Josipa 
Jurja Strossmayera u Osijeku, Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku

Permanent link / Trajna poveznica: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:251:883353

Rights / Prava: In copyright / Zaštićeno autorskim pravom.

Download date / Datum preuzimanja: 2024-12-23

Repository / Repozitorij:

Repository of the Academy of Arts and Culture in 
Osijek

https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:251:883353
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://repozitorij.aukos.unios.hr
https://repozitorij.aukos.unios.hr
https://zir.nsk.hr/islandora/object/aukos:1733
https://repozitorij.unios.hr/islandora/object/aukos:1733
https://dabar.srce.hr/islandora/object/aukos:1733


SVEUČILIŠTE JOSIPA JURJA STROSSMAYERA U OSIJEKU 

AKADEMIJA ZA UMJETNOST I KULTURU 

ODSJEK ZA KULTURU, MEDIJE I MENADŽMENT 

DIPLOMSKI STUDIJ MEDIJA I ODNOSA S JAVNOŠĆU 

 

 

 

 

 

IVANA GRGUREVIĆ 

 

 

 

MEDIJSKI RAT PUTINOVSKE RUSIJE  

 

 

DIPLOMSKI RAD 

 

 

MENTOR:  

doc. dr. sc. Igor Gajin 

 

 

 

 

 

 

Osijek, 2024. 



SAŽETAK 

Ovaj rad proučava strategije i metode medijskog ratovanja koje koristi Rusija pod vodstvom 

Vladimira Putina kako bi utjecala na domaću i svjetsku percepciju te podržala svoje političke 

ciljeve. Fokus je na ključnim elementima ruske medijske taktike, uključujući centralizaciju 

medija, propagandu, dezinformaciju i cenzuru. Istražuje se način na koji je ruska vlada 

preuzela kontrolu nad glavnim medijskim kanalima, poput televizije, radija i novina, a i 

tumači se uloga državnih medijskih kuća u širenju službenih narativa, kao što su Russia 

Today i Sputnik. Rad se usredotočuje i na detaljnu analizu metoda kojima ruski mediji šire 

propagandu i dezinformacije. Služi se i primjerima lažnih vijesti, manipuliranja slikama i 

videima te drugim taktikama za oblikovanje javnog mišljenja. Objašnjava se i analiza 

specifičnih strategija koje se koriste za izvještavanje o sukobu u Ukrajini, uključujući 

demonizaciju ukrajinskih snaga, isticanje ruske humanitarne pomoći i umanjivanje ruskih 

gubitaka. Također, tumači se i uloga medija u podržavanju ruskih političkih i vojnih ciljeva 

tijekom sukoba. Prikazan je i pregled načina na koji ruska vlada koristi cenzuru i kontrolu 

informacija kako bi suzbila neovisno novinarstvo i opozicijske glasove koje rezultira 

zatvaranjem medijskih kuća, uhićenja i ubojstvima novinara i ograničavanja pristupa 

internetu. 

Rad se također temelji na analizi primarnih i sekundarnih izvora, uključujući novinske članke, 

akademske studije, izvješća nevladinih organizacija i intervjue s medijskim stručnjacima. 

Koriste se i studije slučaja za ilustraciju konkretnih primjera medijskog ratovanja. Drugim 

riječima, rad je koncipiran u dva dijela, gdje je prvi dio posvećen prikazu i analizi ruske 

medijske scene općenito, baziranog na razvoj u postsovjetskom dobu pa sve do stanja u 

putinovskom režimu, dok je drugi dio posvećen Putinovoj medijskoj centralizaciji i njegovom 

podređivanju medija svojoj politici. 

Ključne riječi: Vladimir Putin, mediji, rat, propaganda, vlast, politika, centralizacija medija 

 

 

 

 

 



 

ABSTRACT 

This thesis examines the strategies and methods of media warfare used by Russia under the 

leadership of Vladimir Putin to influence domestic and global perceptions and support its 

political objectives. The focusis on key elements of Russian media tactics, including media 

centralization, propaganda, disinformation, and censorship. It explores how the Russian 

government has taken contro lof major media channels, such as television, radio, and 

newspapers. It explains the role of state media outlets in spreading official narratives, such as 

Russia Today and Sputnik. The thesis also delves into a detailed analysis of the methods used 

by Russian  media to disseminate propaganda and disinformation, providing examples of  

fake news, manipulated images and videos, and other tactics to shape public opinion. 

The analysis includes specific strategies used to report on the conflict in Ukraine, including 

the demonization of Ukrainian forces, highlighting Russian humanitarian aid, and 

downplaying Russian losses. The role of the media in supporting Russian political and 

military goals during the conflict is also explained. Additionally, the thesis presents an  

overview of how the Russian government uses censorship and information control to suppress 

independent journalism and opposit ionvoices, resulting in the closure of media outlets, 

arrests, and killings of journalists, and restrictions on internet access. 

The study is based on analyzing primary and secondary sources, including newspaper articles, 

academic studies, reports from non-governmental organizations, and interviews with media 

experts. Case studies are alsoused to illustrate concrete examples of media warfare. In other 

words, the thesis is structured in two parts: the first part is dedicated to the presentation and 

analysis of the Russian media landscape in general, based on developments in the post-Soviet 

era up to the state of the Putin regime. In contrast, the second part focuses on Putin’s media 

centralization and his subordination of the media to his policies. 

Keywords: Vladimir Putin, media, war, propaganda, government, politics, 

mediacentralization 

 

 

 



SVEUČILIŠTE JOSIPA JURJA STROSSMAYERA U OSIJEKU 

AKADEMIJA ZA UMJETNOST I KULTURU U OSIJEKU 

 

 

 

 

 

IZJAVA O AKADEMSKOJ ČESTITOSTI 

 

 

kojom ja, Ivana Grgurević, potvrđujem da je moj diplomski rad pod naslovom „Medijski rat 

putinovske Rusije“ te mentorstvom doc. dr. sc. Igora Gajina rezultat isključivo vlastitog rada, 

da se temelji na mojim istraživanjima i oslanja na objavljenu literaturu kao što to pokazuju 

korištene bilješke i bibliografija. Izjavljujem da niti jedan dio diplomskog rada nije napisan na 

nedopušten način, odnosno da nije prepisan iz necitiranog rada, pa tako ne krši ničija autorska 

prava. Također izjavljujem da nijedan dio ovog završnog/diplomskog rada nije iskorišten za 

bilo koji drugi rad pri bilo kojoj drugoj visokoškolskoj, znanstvenoj ili radnoj ustanovi. 

 

 

 

U Osijeku, _____________________ 

                                                                                                 

 

                                                                                                     Potpis 

 

 

______________________ 

 

 

 



SADRŽAJ 

 

1. UVOD .................................................................................................................................... 1 

2. RUSKA POVIJEST PRIJE DOLASKA PUTINA NA VLAST ............................................ 2 

3. RUSKA POVIJEST POSLIJE DOLASKA PUTINA NA VLAST ....................................... 5 

4. KRATKI POVIJESNI PREGLED PUTINOVE BIOGRAFIJE…………………………….8 

4.1. Što je KGB i kako je Putin postao agent? ..................................................................... 10 

4.2. Formativni elementi Putinove medijske politike ........................................................... 12 

4.3. Putin kao čovjek komunizma i staljinističke kulture ..................................................... 14 

5. ANALIZA RUSKE MEDIJSKE SCENE I PRIMJERI CENZURE ................................... 16 

5.1. Analiza ruskih špijuna u medijima ................................................................................ 17 

5.2. Faze transformacije u postsovjetskom razdoblju ........................................................... 20 

5.3. Kronologija uništavanja neovisnih medija u Rusiji ....................................................... 21 

5.4. Kako su ruski mediji povezani s psihologijom utjecaja vijesti? .................................... 25 

5.5. Ruski mediji za vrijeme Putinove vladavine ................................................................. 26 

5.6. Medijska manipulacija i politička kontrola u Rusiji ...................................................... 28 

5.7. Putinov paternalizam i podređivanje medija svojoj politici .......................................... 32 

5.8. Politička ubojstva novinara u Rusiji .............................................................................. 39 

5.9. Djelovanje medijske agencije „Russia Today“ ............................................................. 40 

6. PREZENTIRANJE VLADIMIRA PUTINA U MEDIJIMA ............................................... 43 

6.1. Primjeri Putinove medijske prakse ................................................................................ 43 

6.2. Objašnjenja i analize Putinove medijske prakse ............................................................ 48 

6.3. Izgradnja kulta ličnosti .................................................................................................. 50 

6.4. Putinov hakerski i trolerski rad na društvenim mrežama .............................................. 51 

7. NARATIVI I SPINOVI KOJIMA JE PUTIN OPRAVDAVAO NAPAD NA UKRAJINU

 .................................................................................................................................................. 54 

7.1. Ruski mediji u Putinovim rukama ................................................................................. 55 

8. ZAKLJUČAK ...................................................................................................................... 58 



9. LITERATURA ..................................................................................................................... 59 

10. Prilozi ................................................................................................................................. 61 

10.1. Popis slika .................................................................................................................... 61 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



1 
 

1. UVOD 

 

Medijski rat predstavlja ključni aspekt moderne geopolitike, a Rusija pod vodstvom 

Vladimira Putina jedan je od najjasnijih primjera kako se mediji mogu koristiti za političku 

moć i utjecaj. Ovaj diplomski rad istražuje strategije i taktike koje Putinova Rusija koristi u 

medijskom ratovanju kako bi oblikovala percepciju unutar zemlje i na međunarodnoj razini te 

podržala svoje političke ciljeve.  

Od dolaska na vlast početkom 2000-ih, Vladimir Putin i njegova administracija sustavno su 

radili na učvršćivanju kontrole nad ruskim medijima. To je postignuto preuzimanjem glavnih 

televizijskih kuća, radijskih postaja i novina, kao i uspostavljanjem državnih medijskih 

organizacija, koje služe kao glavni kanali za širenje službenih ruskih narativa na 

međunarodnoj sceni. Analizom ovih medijskih entiteta, rad objašnjava kako se ruska vlada 

koristi propagandom i dezinformacijama kako bi oblikovala javno mnijenje unutar i izvan 

svojih granica. 

Vladimir Putin bio je agent KGB-a, dakle, upućen je u metode specijalnog i propagandnog 

rata te je ponikao iz komunističke zemlje i iz jedne totalitarne i staljinističke kulture, a za 

početak, ovaj rad se osvrće na rusku povijest prije i poslije njega te kasnije dubinski analizira 

njegovo podređivanje medija svojoj politici koja na kraju zasigurno ima utjecaja na javno 

mnijenje. 

U ovome diplomskom radu pokušat će se obraniti hipoteze da ruski mediji itekako oblikuju 

mišljenje javnosti, da Rusija koristi informacijski rat i meku moć kako bi  promicala svoj 

utjecaj u inozemstvu te da je Vladimir Putin podredio medije svojoj politici. Jesu li hipoteze 

potvrđene ili opovrgnute, potkrijepit će detaljna analiza u drugom dijelu diplomskog rada. 

 

 

 

 

 



2 
 

 

2. RUSKA POVIJEST PRIJE DOLASKA PUTINA NA VLAST 

 

Od proglašenja neovisnosti Rusije prije dvadeset godina do danas vanjska politika zemlje 

može se podijeliti na dva razdoblja: na razdoblje prije dolaska Vladimira Putina na vlast i na 

razdoblje poslije toga. Razlog takve podjele jest važnost Putina u ruskoj politici, najprije kao 

predsjednika države, a potom kao premijera. U spomenuta dva razdoblja razlikovali su se 

procesi oblikovanja i provođenja vanjske politike, koji nisu bili rezultat promjene Ustava nego 

različite moći koju su Jeljcin i Putin imali u praksi. Tako je prvih osam godina postojanja 

neovisne ruske države obilježio kaos koji je dobrim dijelom proizlazio iz učestalih sukoba 

Jeljcina i njegovih političkih protivnika. Rusija je, osim toga, imala i uobičajene teškoće koje 

prate svaku zemlju u tranziciji prema demokraciji i tržišnom gospodarstvu te određene 

posebnosti koje su tu tranziciju činile još mučnijom. To se ponajprije odnosilo na čečenski rat 

koji je počeo 1994. Britanski politolog i stručnjak za Rusiju Richard Sakwa dijeli rusku 

vanjsku politiku tijekom Jeljcinove i Putinove vladavine na razdoblja idealizma, pragmatizma 

i novog realizma. Prva dva razdoblja obuhvaćaju vladavinu predsjednika Borisa Jeljcina i 

njegovih trojice ministara vanjskih poslova: Andreja Kozirjeva, Jevgenija Primakova i Igora 

Ivanova. Rusija je u tom razdoblju pokušala odrediti svoj novi položaj u međunarodnoj 

zajednici koji se naslanjao na Gorbačovljevo "novo razmišljanje". U drugom razdoblju, koje 

je počelo dolaskom Jevgenija Primakova na čelo ruske diplomacije 1996., Rusija je nastojala 

ostvariti svoje interese u međunarodnoj zajednici pragmatičnim ponašanjem u kojemu se 

pojavila čežnja da ponovno bude svjetska sila. Treće je razdoblje počelo s Putinom. U njemu 

je veći naglasak stavljen na ruske gospodarske interese, ali i na približavanje Zapadu.1 

Povijest Rusije prije dolaska Vladimira Putina na vlast može se podijeliti u nekoliko ključnih 

razdoblja koja obuhvaćaju raznolike aspekte političkih, ekonomskih i kulturnih promjena. 

Postoji nekoliko glavnih događaja i razdoblja koja su oblikovala Rusiju prije nego što je Putin 

preuzeo vlast 1999. godine, a u tom poretku kao prvu stavku izdvajamo Carsku Rusiju. 

U ranom ruskom Carstvu je kroz srednji vijek Rusija bila pod utjecajem Kijevske Rusije i 

Mongolske Zlatne Horde. Postupno, Moskva je postala središte ruske moći. 

                                                           
1 Boban, D. (2011) Povratak Rusije na svjetsku pozornicu. URL = https://hrcak.srce.hr/file/151551 



3 
 

Tijekom 18. i 19. stoljeća, pod carevima poput Petra Velikog i Katarine Velike, Rusija se 

proširila i postala jedna od vodećih europskih sila. Razdoblje je obilježeno centralizacijom 

moći, vojnim osvajanjima i kulturnim utjecajima iz Europe, a unutarnje političke i socijalne 

napetosti, zajedno s gubicima u Prvom svjetskom ratu, doveli su do sloma carske dinastije 

Romanov i Oktobarske revolucije 1917. godine. 

Kao drugu stavku ruske povijesti prije dolaska Putina na vlast moramo izdvojiti Sovjetski 

Savez u kojemu su veliku prašinu podigle revolucija i građanski rat, a koji su ujedno i 

svojevrsna prekretnica. 

Oktobarska revolucija dovela je boljševike na vlast, a ubrzo je izbio građanski rat između 

Crvene armije (boljševici) i Bijele armije (antiboljševici). Boljševici su pobijedili, stvarajući 

Sovjetski Savez. 

Staljinizam pripada spomenutoj stavci gdje je pod vlašću Josifa Staljina Sovjetski Savez 

postao autoritarna država s jakim političkim i ideološkim kontrolama. Razdoblje je obilježeno 

industrijalizacijom, prisilnom kolektivizacijom i Velikom čistkom. 

Hladni rat između Istoka i Zapada trajao je desetljećima, a zasigurno obilježio rusku povijest 

jer su nakon Drugog svjetskog rata Sovjetski Savez i Sjedinjene Američke Države postale 

supersile. Ovo je razdoblje uključivalo nuklearnu utrku, svemirsko istraživanje i regionalne 

sukobe. 

Kao treću stavku izdvajamo post-sovjetsku Rusiju u kojoj se dogodio pad Sovjetskog saveza 

1991. godine, što je dovelo do stvaranja nezavisne Ruske Federacije. Ovo je razdoblje 

obilježeno ekonomskom krizom, političkom nestabilnošću i pojavom oligarha.  

Boris Jeljcin postao je prvi predsjednik Ruske Federacije. Njegovo razdoblje karakteriziralo je 

uvođenje tržišnog gospodarstva, političke liberalizacije i sukoba s parlamentom 1993. godine, 

a samim tim Jeljcinovo razdoblje možemo izdvojiti kao jedno od važnijih u post-sovjetskoj 

Rusiji. 

U konačnici, Vladimir Putin preuzeo je vlast kao premijer 1999. godine, a kasnije je postao 

predsjednik 2000. godine. Prije dolaska na vlast radio je u KGB-u te je imao ključnu ulogu u 

sukobima u Čečeniji. No, u daljnjem radu ćemo se pobliže dotaknuti i tih stavki koje ćemo 

podrobnije analizirati na temelju primjera Putinove biografije.  



4 
 

Složenost ruskog povijesnog razvoja uključuje i mnoge druge aspekte, poput kulturnih, 

društvenih i religijskih promjena, koje su također oblikovale tijek ruskih događaja, a pojava 

medija dodatno je rasplamsala rusku povijest.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



5 
 

3. RUSKA POVIJEST POSLIJE DOLASKA PUTINA NA VLAST 

 

Dolazak Vladimira Putina u Kremlj 2000. početak je razdoblja pragmatičnoga 

geoekonomskog realizma u ruskoj vanjskoj politici. 

U njemu ruske elite napuštaju stav o benignom karakteru međunarodnog okruženja i 

prihvaćaju uvjerenje da je on zapravo kompetitivan te da Rusija u njemu mora ostvariti 

ravnopravan status s drugim silama. Imajući na umu stanje u kojemu je zemlja tada bila, takav 

je stav ruskih elita bio nerealna želja.  

Naime, sve do 1999. ruski BDP iz godine u godinu se smanjivao, broj stanovnika je opadao za 

milijun godišnje, a vojska je bila sve slabija. Slab položaj Rusije u međunarodnim odnosima 

najzornije pokazuju ratovi u Jugoistočnoj Europi u kojima je Rusija veći dio vremena bila na 

srpskoj strani, ali je istodobno bila nemoćna da se aktivno suprotstavi Zapadu. 

Stanje se mijenja početkom novog tisućljeća. Promjena elita u zemlji, jačanje gospodarstva i 

nova vanjska politika stvorili su uvjete da se ruske želje počnu ostvarivati. Dolazak Vladimira 

Putina u Kremlj 2000. predstavlja oštru razdjelnicu u odnosu prema prethodnom razdoblju, pa 

je to za Thoruna početak razdoblja pragmatičnoga geoekonomskog realizma u ruskoj vanjskoj 

politici.  

Putin je takvim vanjskopolitičkim djelovanjem lakše ostvarivao ruske interese nego što je to 

bio slučaj devedesetih godina kada se nije mogla voditi jedinstvena vanjska politika. Zbog 

sukoba izvršne i zakonodavne vlasti, kao i zbog izostanka koordinacije u oblikovanju i 

provođenju politike, Rusija tada nije imala dovoljno jaku ulogu u međunarodnoj zajednici te 

je popuštala Zapadu na gotovo svim važnijim područjima međunarodnih odnosa. Zbog 

nemogućnosti da stabilizira politički sustav i da se ustale politički procesi u zemlji koji bi bili 

obilježeni suradnjom i konsenzusom između izvršne i zakonodavne vlasti te zbog ovisnosti o 

stranoj financijskoj pomoći, ruska je vanjska politika bila gotovo neučinkovita.  

Bivši ruski protivnici gotovo su nesmetano ostvarivali svoje interese po svijetu, dok je Rusija 

bila blokirana. Jedino joj je bilo prepušteno da čini što želi u unutarnjoj politici. Zapad se 

jasno odrekao bilo kakve uloge u oba čečenska rata, jer je Čečenija tretirana kao unutarnje 

rusko pitanje. Bez obzira na kritike rata u toj ruskoj republici, zapravo se ništa nije činilo kako 

bi se Moskvu prisililo da odustane od vojne akcije. Putin je taj trend ruskog slabljenja u 

svijetu prekinuo. Rusko vodstvo s Putinom na čelu zauzima stav da se položaj velike sile 



6 
 

mora "zaraditi" odgovornom vanjskom politikom te da se ona mora prilagoditi stvarnom 

stanju u međunarodnim odnosima.  

Rusija je pod Putinom vodila aktivnu vanjsku politiku i u "dalekom inozemstvu". U toj je 

aktivnosti nastojala ostvariti čvršću suradnju s Europskom Unijom, ali i s nekim 

nedemokratskim zemljama.2 

Naime, nakon što je Vladimir Putin došao na vlast, Rusija je prošla kroz niz promjena u 

političkom, ekonomskom i društvenom smislu. Postoji pet ključnih promjena koje su se 

dogodile nakon što je Putin došao na vlast: konsolidacija moći, povratak autoritarnosti, 

ekonomija i energetski resursi, vanjska politika, promjene u društvu i kontrola medija. 

Putin je brzo konsolidirao svoju moć, smanjivši utjecaj oligarha koji su imali veliki utjecaj 

tijekom Borisova Jeljcina. Centralizacija moći postala je ključni dio Putinove strategije, s 

kontrolom ključnih institucija poput pravosuđa, medija i energetskog sektora. Promijenio je 

način izbora regionalnih guvernera, prelazeći s izravnog izbora na imenovanje od strane 

predsjednika, što je povećalo kontrolu središnje vlasti. 

Pod Putinovim vodstvom, politički sustav postao je više autoritaran. Kritičari su primijetili 

smanjenje slobode medija, represiju političke opozicije i ograničenja na civilno društvo. 

Režim je pokazao manje tolerancije prema političkim protivnicima, s primjerima kao što su 

zatvaranje Mihaila Hodorkovskog, bogatog oligarha koji je izazvao Putina, i represija 

političkih prosvjeda. 

Putinova Rusija doživjela je ekonomski rast u velikoj mjeri zahvaljujući visokim cijenama 

nafte i plina, koji su ključni izvozni proizvodi Rusije. Ovaj rast pridonio je stabilnosti i 

popularnosti režima. Rusija je također učvrstila svoju poziciju kao glavnog globalnog 

dobavljača energije, koristeći energetsku politiku kao alat vanjske politike. 

Putin je nastojao vratiti Rusiju na svjetsku scenu kao važnog igrača, ponekad se 

suprotstavljajući Zapadu. Njegova politika uključuje ojačavanje ruskih vojnih kapaciteta, 

intervenciju u zemljama poput Sirije i aneksiju Krima 2014. godine. Rusija je također 

proširila svoj utjecaj na bivše sovjetske zemlje kroz institucije poput Zajednice Nezavisnih 

Država (CIS) i Euroazijske ekonomske unije (EEU). 

Putinova vlada promicala je tradicionalne vrijednosti, često u suradnji s ruskom pravoslavnom 

crkvom, koja je postala ključni saveznik. To se odrazilo na društvenoj politici, uključujući 

                                                           
2  Boban, D. (2011) Povratak Rusije na svjetsku pozornicu. URL = https://hrcak.srce.hr/file/151551 



7 
 

zakone koji ograničavaju prava LGBTQ+ osoba. S rastom ekonomije i stabilnošću došlo je do 

porasta nacionalnog ponosa i patriotizma, često povezanog s ruskom poviješću i kulturom. 

Spomenuta stavka je ono što ćemo kontinuirano produbljivati, a kako se može i pretpostaviti, 

Putinova Rusija intenzivirala je kontrolu nad medijima, s državom koja kontrolira većinu 

televizijskih kanala i važnih medijskih platformi. Online mediji i blogeri također su 

podvrgnuti strožim regulacijama. Vlasti su koristile zakone i regulacije za ograničavanje 

pristupa informacijama i kažnjavanje novinara i aktivista koji se protive vlasti. 

Sve te promjene karakteriziraju Putinovu eru i predstavljaju širok raspon aspekata koji su 

oblikovali Rusiju nakon što je preuzeo vlast. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



8 
 

4. KRATKI POVIJESNI PREGLED PUTINOVE BIOGRAFIJE 

Vladimir Vladimirovič Putin rođen je 7. listopada 1952. godine u Lenjingradu (danas Sankt 

Peterburg), u Sovjetskom Savezu. Studirao je pravo na Lenjingradskom državnom sveučilištu 

(danas Sveučilište u Sankt Peterburgu), diplomiravši 1975. godine. 

Nakon završetka studija, Putin se pridružio KGB-u, sovjetskoj obavještajnoj agenciji. Radio 

je u kontraobavještajnom odjelu, a kasnije je bio stacioniran u Istočnoj Njemačkoj, gdje je 

služio do 1991. godine. Kada se Sovjetski Savez raspao, Putin je napustio KGB i vratio se u 

Sankt Peterburg, gdje je započeo novu fazu svoje karijere u politici. No, o tome će govora biti 

u nastavku rada kada budemo dublje ušli u analizu Putinove biografije.  

Nadalje, Putin se pridružio uredu gradonačelnika Sankt Peterburga, Anatolija Sobčaka, gdje je 

radio u nekoliko ključnih odjela, uključujući međunarodne odnose. Tijekom tog vremena, 

stekao je važne političke veze i iskustvo koje će mu pomoći u daljnjoj karijeri. 

1996. godine otišao je u Moskvu, gdje je radio u administraciji predsjednika Borisa Jeljcina. 

Obnašao je različite funkcije, uključujući zamjenika šefa predsjedničke administracije. 

Godine 1998., Putin je imenovan direktorom Federalne službe sigurnosti (FSB), nasljednika 

KGB-a, a zatim i tajnikom Vijeća sigurnosti Ruske Federacije. 

U kolovozu 1999. godine, Jeljcin je imenovao Putina premijerom Rusije. Putin je brzo stekao 

popularnost zbog odlučnih akcija tijekom Drugog čečenskog rata. Dana 31. prosinca 1999., 

Jeljcin je iznenada dao ostavku, a Putin je postao privremeni predsjednik. Na predsjedničkim 

izborima 2000. godine, Putin je pobijedio i službeno postao predsjednik Ruske Federacije. 

Tijekom svog prvog mandata, Putin se fokusirao na konsolidaciju moći, centralizaciju vlade i 

stabilizaciju ruske ekonomije. Njegova popularnost rasla je zahvaljujući ekonomskom rastu i 

uspjesima u Čečeniji. Putin je ponovno izabran 2004. godine, a njegov drugi mandat obilježen 

je snažnijom kontrolom nad političkim i medijskim institucijama. 

U konačnici, Vladimir Putim je nakon drugog mandata postao premijer pod predsjednikom 

Dmitrijem Medvedevim, koji je služio od 2008. do 2012. godine. Tijekom tog razdoblja, 

Putin je zasigurno zadržao značajan utjecaj, 2012. godine vratio se na mjesto predsjednika te 

je tijekom tog mandata počeo donositi sva autoritarna rješenja koja su dodatno ojačala 

njegovu kontrolu nad Rusijom (Boban, 2009:19-33). 



9 
 

Oslanjajući se na Putinovu službenu biografiju, čije je pisanje prije samih izbora 2000. godine 

svojedobno inicirao Boris Berezovski, i razgovarajući s njezinim autorima, Masha Gessen 

iscrpno nas upoznaje s detaljima iz privatnog života prvog čovjeka Rusije. Rođen u 

depresivnom i ratom poharanom Lenjingradu 1952. godine, mladost je proveo u destruktivnoj 

okolini, često ulazeći u tučnjave i dokazujući se, prema vlastitom priznanju, kao huligan i 

razbojnik. Iako je bio prosječan učenik, oduvijek je želio postati dijelom KGB-a, stoga 

upisuje pravo na prestižnom Lenjingradskom sveučilištu, odakle je regrutiran u tajnu službu. 

Ključni trenutak Putinove karijere događa se 1984. godine, kada biva poslan u špijunsku školu 

u Moskvi, gdje usavršava njemački jezik te biva raspoređen na zadatak u Dresden, u koji 

odlazi s trudnom ženom i jednogodišnjom kćeri. Nakon godina zamornog rada, zbog čega je 

često bio depresivan, s prvim političkim nemirima 1990. godine vraća se, s osjećajem 

razočaranja te izdano od strane vlastite domovine, u Lenjingrad, u kojem su se već dogodile 

prve demokratske promjene. 

Tada počinje Putinov strelovit politički uspon isprepleten s nikad potpuno razjašnjenim 

članstvom i odnosima s KGB-om. U Lenjingradu se priključuje demokratskoj struji te postaje 

zamjenik predsjednika Gradskog vijeća i gradonačelnika Anatolija Sobčaka. Gessen posebno 

ističe nejasnu opredijeljenost Putina i Sobčaka za vrijeme propalog vojnog puča u kolovozu 

1991. godine, što još više produbljuje sumnje da je Putin na tako visoku političku funkciju 

došao kao član „aktivne pričuve" KGB-a, a ne kao obraćeni demokrat. Kao proklamirani 

liberalni reformator i demokrat, za kojeg se zauzimao i Boris Jeljcin, Putin odlazi s mjesta 

šefa FSB-a, najprije na premijersku funkciju u kolovozu 1999. godine, a zatim i na onu 

predsjedničku u svibnju 2000. godine. Gessen ističe nekoliko razloga zašto je upravo on bio 

Jeljcinov izbor za nasljednika. Prvo, Putin mu je ostao odan do samoga kraja; drugo, bio je 

predstavnik druge generacije koja se nije probijala kroz razine Komunističke partije; treće, 

Putin neće dopustiti njegov progon nakon što ode u mirovinu; četvrto, znao je da će ga Rusi 

zavoljeti. Dolaskom na vlast, smatra Gessen, Putin je pokazao svoje pravo lice, lice koje je 

daleko od onoga kakvim se predstavljao. Ubrzo je uspostavio zatvoreni sustav, ojačavši 

,,vertikalu vlasti", a usporedno s time radio je na rušenju državne demokratske strukture.  

Nacionalizirao je medije, donio je zakone prema kojima predsjednik sam bira guvernere i 

gradonačelnika Moskve, članovi Donjeg doma Parlamenta prestaju biti birani izravno, već ih 

posredno bira politička stranka, uveo je ponovnu registraciju političkih stranaka i otežao sam 

proces registracije, podignuo izborni prag za ulazak u Parlament te uveo posebno vijeće koje 

ocjenjuje sve zakone, a bira ga sam predsjednik. Putin postavlja Dmitrija Medvjedjeva na 



10 
 

mjesto predsjednika, a potom nakon jednog mandata reizborom za kandidata opet postavlja 

sebe, te na taj način uspješno obraća Rusiju u SSSR, tvrdi Gessen. Razdoblje Putinove 

vladavine autorica opisuje sintagmama „sumrak demokracije" te „vladavina terora", dovodeći 

ga, izravno ili neizravno, u vezu s brojnim aferama, progonima i ubojstvima od kojih su 

najintrigantniji sljedeći: umiješanost FSB-a u bombaške napade na stambene zgrade u 

Moskvi, namješteni sudski procesi protiv oligarha Vladimira Gusinskog, Borisa Berezovskog 

i Mihaila Hodorovskog, ubojstvo FSB-ovog „zviždača" Aleksandra Litvinenka te navodna 

vrijednost Putinove imovine koja premašuje 40 milijardi dolara. 

Vrlo subjektivna zaključivanje i neprikrivena neprijateljstvo autorice prema ruskom 

predsjedniku ovu knjigu čine pamfletom, a ne toliko ozbiljnom biografijom. Posebno je slab 

onaj dio u kojem Masha Gessen pokušava proniknuti u Putinovu osobnost, pa vrlo smjelo na 

temelju arbitriranih događaja donosi zaključke o njegovoj (ne)potkupljivosti ili o njegovim 

osobinama ličnosti. Tako je, na primjeru dviju situacija u kojima je Putin vlasniku New 

England Patriotsa Robertu Kraftu oduzeo prsten Super Bowla te zatim svojim 

tjelohraniteljima naredio da iz Guggenheima u New Yorku iznesu izložak staklene replike 

kalašnjikova punjenog votkom, autorica zaključila da se u njegovu slučaju ne može govoriti o 

običnoj kleptomaniji, već o pleoneksiji. Apologija ruskih oligarha te nazivanje Mihaila 

Hodorovskog, Mihaila Prohorova i Vladimira Gusinskog „dobrotvorima, liderima civilnog 

sektora i vizionarima" ne zvuči uvjerljivo. Ova Putinova biografija prije svega je namijenjena 

širem čitateljstvu. Ono što bi moglo zaokupiti bolje poznavatelje prilika jest detaljna analiza 

povijesnih događanja i liberalne scene u Rusiji te zanimljivosti koje autorica iznosi kao 

vlastito razmišljanje ili pak kao razgovore s nekim od glavnih aktera demokratskih promjena 

(Gessen, 2012: 271). 

4.1. Što je KGB i kako je Putin postao agent? 

 

KGB (ruski akronim od Komitet Gosudarstvennoj Bezopasnosti), što u prijevodu znači 

Komitet državne sigurnosti, agencija vlade SSSR-a kojoj je bila povjerena državna sigurnost. 

Nastala je u travnju 1954. ukidanjem Narodnoga komesarijata unutrašnjih poslova (NKVD), 

osnovanoga 1934. KGB se bavio obavještajnim i protuobavještajnim radom (dijelom i u 

oružanim snagama), zaštitom državnih granica, nuklearnog oružja i strateški važnih 

komunikacijskih sustava, te drugim značajnim sigurnosnim poslovima. Nadzirao je i političke 

disidente te protivnike sovjetskog režima. Prvi šef KGB-a bio je Ivan Aleksandrovič Serov 



11 
 

(1954–58), a najdulje je KGB-om upravljao J. V. Andropov (1967–82). Ukinut je u listopadu 

1991. godine.3 

Što se tiče Putina, bio je dosta mlad agent, odnosno, imao je samo 33 godine kada ga je 

rukovodstvo KGB-a uputilo u Istočnu Njemačku. Tada je već bio oženjen (sada već bivšom 

suprugom) Ljudmilom i imao je jedno dijete – kćer. Po završetku obuke u Akademiji vanjske 

obavještajne službe u Moskvi Putin je mogao birati (s obzirom da je govorio njemački) hoće li 

čekati nekoliko godina da ga upute u Zapadnu Njemačku ili će odmah otići u Istočnu 

Njemačku. On je izabrao ovo drugo. 

U knjizi intervjua s prvim čovjekom Rusije Putin govori o tome kako su agenti KGB-a bili 

zainteresirani za prikupljanje svih informacija vezanih za strateškog protivnika, misleći pri 

tome na NATO. Ruski predsjednik je skromno okarakterizirao svoj rad kao „prilično rutinski 

posao“ i naveo svoje tadašnje aktivnosti: regrutiranje informanata, prikupljanje podataka i 

njihovo prosljeđivanje u Moskvu. 

U intervjuu za državnu televiziju Rossia 24 2017. godine Putin je rekao da je sav njegov 

posao u vanjskoj obavještajnoj službi bio tijesno povezan s ilegalnim, tj. tajnim agentima. S 

obzirom da je sam Putin bio legalni agent KGB-a, to znači da je on komunicirao s ilegalnim 

rezidentima i pomagao im da ostanu u vezi „s centrom“.4 

Stječe se dojam da sada Putin kao predsjednik priča o periodu provedenom u Njemačkoj kao 

o nečemu što mu je ostalo u lijepom sjećanju, i da ne zaboravlja svoje stare kolege. Na 

primjer, on je 2017. godine osobno posjetio svog bivšeg šefa Lazara Mojsejeva, nekadašnjeg 

predstavnika KGB-a u Službi državne sigurnosti Istočne Njemačke, i čestitao mu 90. 

rođendan. 

Putinova karijera u KGB-u dala mu je temeljna iskustva u obavještajnim i sigurnosnim 

operacijama, što je utjecalo na njegov kasniji pristup politici i vođenju države. Tijekom svoje 

političke karijere, često se koristio metodama i kontaktima iz vremena u KGB-u kako bi 

konsolidirao svoju moć i održao kontrolu nad ruskim političkim sustavom. 

 

                                                           
3KGB. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013. – 2024. 

Pristupljeno 30.4.2024. URL = https://www.enciklopedija.hr/clanak/kgb 
4 Russia Beyond. Čime se bavio Putin kao agent KGB-a u Istočnoj Njemačkoj? URL = 

https://hr.rbth.com/politics/2017/08/08/cime-se-bavio-putin-kao-agent-kgb-a-u-istocnoj-njemackoj_818598 



12 
 

4.2. Formativni elementi Putinove medijske politike 

U svezi s tim da je predsjednik Rusije bio agent KGB-a, upućen je u metode specijalnog i 

propagandnog rata te je ponikao iz komunističke zemlje, odnosno, iz jedne totalitarne i 

staljinističke kulture. 

S obzirom na to da je vrlo dobro upućen u propagandni rat, a komunizam mu nije strana 

imenica, dolazimo do zaključka da su navedene činjenice zapravo dva formativna elementa 

njegove medijske politike.  

Navedeni formativni elementi sasvim sigurno imaju utjecaja na shvaćanje medija, medijskih 

sloboda i tome slično. 

Vladimir Putin i njegova administracija poznati su po korištenju propagande i informacija 

kako bi oblikovali percepciju domaćeg i međunarodnog poretka. Propaganda u ovoj priči 

povezuje širok raspon taktika i strategija kroz koje se pokušava promijeniti narativ, obratiti se 

javnosti i osigurati politička stabilnost.  

Ruska vlada, pod šefovanjem Putina, prenosi značajnu kontrolu nad domaćim medijima, 

posebno televizijskim kanalima, najvećim izvorima informacija u zemlji za većinu Rusa.  

Putem državne kontrole medijskog sadržaja, Kremlj pronosi narativ koji pruža indirektne 

dokaze o podršci vladajućoj partiji i aktivno potiskuje alternativne glasove.  

Na primjer, novinari koji pripunjavaju političko pitanje o slobodi ili kritiku vlasti suočavaju se 

s prijetnjom rada, cenzurom ili čak zatvorskim kaznama. Uhićenje generalnog direktora 

medijacije New Investigation, Romana Anina, služilo je kao posebno kontroverzna pojava. 

Sve je počelo tako što je ruska policija privela navedenog novinara nakon što su mu je 

pretresla stan, a međunarodne istraživačke novinarske organizacije izražavale su zabrinutost 

zbog pritvaranja.5 

Taj potez dolazi nakon što je Anin izvijestio da je novi zamjenik šefa FSB-a Sergej Korolev 

povezan s čelnicima ruskih organiziranih kriminalnih grupa. 

                                                           
5Radio Slobodna Evropa, mrežno izdanje. Ruska policija privela istraživačkog novinara nakon što mu je pretresla 

stan. URL = https://www.slobodnaevropa.org/a/31196873.html 



13 
 

 

Gerard Ryle, direktor Međunarodnog konzorcija istraživačkih novinara (ICIJ), kaže da je ta 

organizacija "pomno pratila postupanje s našim dragocjenim članom i partnerom u 

istraživačkom novinarstvu, Romanom Aninom". 

Projekt izvještavanja o organiziranom kriminalu i korupciji (OCCRP) također je izrazio 

zabrinutost zbog tretmana u pritvoru Anina, koji je iStories osnovao 2020. godine. 

 

"Anin je jedan od najboljih novinara na svijetu i vodio je brojne revolucionarne istrage 

organiziranog kriminala i korupcije u Rusiji", rekao je tada izdavač OCCRP Drew Sullivan. 

 

Romanov odvjetnik i njegov urednički tim kažu da je slučaj povezan s njegovim 

izvještavanjem o navodnim vezama novog zamjenika šefa FSB-a s organiziranim kriminalom. 

Njegova odvjetnica Anna Stavitskaya kazala je da je novinar priveden ruskom Istražnom 

odboru u vezi s istragama o "kršenju privatnosti zloupotrebom njegovih profesionalnih 

funkcija". 

 

Anin je ranije radio za Novaya Gazeta, najistaknutije ruske opozicionirane novine. Publikacija 

je proglašena krivom za klevetu nakon što je Sechin podnio žalbu na Aninov izvještaj. 

 

Anin je inače samo jedan od primjera kako funkcioniraju ruski mediji, a kroz daljnji rad 

obradit ćemo još jasnih pokazatelja koji upućuju na to da Putin ima posebnu vladavinu nad 

medijima kroz utjecaje navedenih formativnih elemenata. 

Isto tako, Putinova propaganda koristi nacionalizam i patriotske osjećaje za jačanje podrške 

režimu što uključuje povijesne reference, vojne pobjede i tradicionalne vrijednosti kako bi 

potaknula nacionalnu identifikaciju. Međutim, nacionalizam se također koristi za opravdanje 

vojnih intervencija, poput aneksije Krima 2014. godine i vojne akcije u Siriji. U ovom slučaju 

tvrdi se da intervencija štiti ruske interese ili ruske građane. 

Dakle, manipulacije osjećajima, a zasigurno i strahom, jedni su od metoda kojima se Putin 

koristi kroz medije.  



14 
 

Rusija je poznata po korištenju dezinformacija i lažnih informacija kako bi utjecala na javno 

mnijenje u drugim zemljama. Ovo uključuje širenje lažnih priča, stvaranje lažnih društvenih 

profila i organizaciju kampanja dezinformiranja. 

Primjeri ruskog miješanja uključuju navodne pokušaje utjecaja na izbore u Sjedinjenim 

Američkim Državama, dezinformacijske kampanje u Europi i korištenje trolova i botova za 

širenje propagande na društvenim mrežama. 

Propaganda se također koristi za suzbijanje političke opozicije i kritike. Kremlj često 

prikazuje opozicijske vođe i aktiviste kao izdajnike ili agente stranih sila, čime se opravdava 

represija, a državna kontrola nad medijima omogućuje kontrolu narativa o opoziciji i 

marginalizaciju političkih protivnika. 

Jedna od hipoteza koja se ovim radom želi dokazati je upravo to da Rusija koristi 

informacijski rat i meku moć kako bi promicala svoj utjecaj u inozemstvu.  

Organizacije poput RT (Russia Today) i Sputnik služe kao alati za širenje ruskog narativa na 

globalnoj razini. Softpower uključuje kulturne i sportske događaje, kao i suradnju s drugim 

zemljama, kako bi se poboljšao imidž Rusije u svijetu. 

Putinova uporaba propagande i informacija kao alata za oblikovanje javnog mnijenja bila je 

ključna komponenta njegove vladavine. Propagandni rat, kako unutar Rusije, tako i u 

inozemstvu, nastoji stvoriti pozitivnu sliku vlasti i oblikovati percepciju događaja na način 

koji pogoduje Kremlju. 

4.3. Putin kao čovjek komunizma i staljinističke kulture 

Nije strana činjenica da je ruski predsjednik ponikao iz komunističke zemlje, dakle, iz jedne 

totalitarne i staljinističke kulture, a često se sam opisuje kao čovjek s jakim vezama s bivšim 

Sovjetskim Savezom i komunističkom prošlošću, no njegov politički put i stavovi pokazuju 

složeniji odnos prema komunizmu i postsovjetskoj stvarnosti.  

Postoji nekoliko ključnih aspekata koji objašnjavaju Putinovu vezu s komunizmom i njegovu 

transformaciju u postsovjetskom razdoblju. 



15 
 

Njegovo iskustvo u KGB-u zasigurno je oblikovalo je njegove stavove o sigurnosti, 

obavještajnom radu i državnoj kontroli, što se očituje u njegovom načinu vođenja Rusije. S 

padom Sovjetskog Saveza, Putin je morao prilagoditi svoje stavove i karijeru novim uvjetima.  

Nakon što je napustio KGB, Putin se okrenuo lokalnoj politici u Sankt Peterburgu, a potom je 

prešao u federalnu politiku. Iako se Putin distancirao od izravne ideologije komunizma, 

zadržao je mnoge metode i taktike iz sovjetskog razdoblja, uključujući kontrolu nad 

medijima, centralizaciju moći i obavještajni rad. 

Putin je više puta izrazio ambivalentne stavove prema sovjetskoj prošlosti. S jedne strane, 

kritizirao je represivne aspekte sovjetskog režima, ali s druge strane, izrazio je žaljenje zbog 

raspada Sovjetskog Saveza, nazvavši ga "najvećom geopolitičkom katastrofom 20. stoljeća“. 

Često koristi i sovjetsku simboliku i retoriku kako bi potaknuo nacionalni ponos i 

legitimizirao svoju vlast. Ovo uključuje pozitivne reference na sovjetske pobjede, posebno u 

Drugom svjetskom ratu te povratak nekih sovjetskih simbola i ceremonija. 

Iako nije izravno povezan s komunističkom ideologijom, Putinova politika pokazuje elemente 

autoritarizma i državnog intervencionizma koje su bile prisutne u sovjetskom sustavu. Oslanja 

se na jaku državu, kontrolu nad ključnim sektorima ekonomije i restriktivnu politiku prema 

političkoj opoziciji. Njegov pristup može se opisati kao mješavina nacionalizma, pragmatizma 

i autoritarnog upravljanja, umjesto čiste komunističke ideologije. Također koristi sovjetsku 

prošlost kao dio šireg narativa o ruskoj povijesti i identitetu, što mu pomaže u jačanju 

vlastitog položaja i podrške među građanima. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



16 
 

5. ANALIZA RUSKE MEDIJSKE SCENE I PRIMJERI CENZURE 

 

Za početak, valjalo bi se ukratko osvrnuti na medijsku psihologiju općenito, kao i na načine 

koje koristimo za razmišljanje o psihologiji i medijima.  

Komunikacija je tradicionalno privlačila mnoge socijalne psihologe, pored sociologa i drugih 

znanstvenika iz sektora društvenih znanosti zainteresiranih za medije. 

Pristup „efekta medija“ psiholozima koje zanimaju mediji jeste najintuitivniji zato što se 

najbolje uklapa u tipična istraživačka pitanja psihologije (Giles, 2010:22). Također Giles 

(2010:22) smatra da političari, novinari, nastavnici i roditelji često ukazuju na problem nasilja 

u medijima.  

 

Ruski mediji često prikazuju ono što žele servirati građanima, a znanstvenici su otkrili, 

zahvaljujući tehnologiji snimanja mozga, da ono nudi makar neke dokaze da je predstavljanje 

određenih medija povezano s određenim neuropsihološkim odgovorima. Postavlja se pitanje 

kako (ruski) mediji utječu na promjenu mišljenja?  

Zapravo, drugi prigovor istraživanju spomenutog efekta jeste da teorijsko obrazloženje za 

mnoge od različitih studija često nije u potpunosti razvijeno: neki od nalaza mogu se objasniti 

time da su čista imitacija (objašnjenje tipa „majmun vidi, majmun čini“); neki zahtijevaju 

neku fiziološku promjenu, neki pak traže oblik kognitivne transformacije, poput toga da 

izloženost medijima dovodi do promjene u mišljenju.  

 

Pristup direktnog prijenosa zapravo potječe iz ranih radova o utjecaju medija, poznatih kao 

teorija potkožne igle (Lasswell, 1935). Ova analogija stvorena je kako bi opisala efekt 

radijske propagande na rane slušatelje: smatralo se da ako Hitler (pa čak i ako netko reklamira 

zubnu pastu) izrekne nešto na radiju, to se uvlači u mozak slušatelja kao prilikom 

ubrizgavanja igle i time ispire mozak nesretne žrtve.  

Lasvelovo istraživanje zasnivalo se na korištenju radija u Prvom svjetskom ratu, nešto prije 

njegovog uspona kao masmedija. Međutim, novije istraživanje ukazuje da u društvu koje u 

mnogome zavisi od radija kao medija, propaganda i dalje može proizvesti spektakularne 

efekte (Giles, 2010:24). 

 



17 
 

Sve navedeno usko povezuje i medijski razvoj u postsovjetskom dobu koje je tada prošlo kroz 

nekoliko faza transformacije, od početne liberalizacije i pluralizma do sve veće kontrole 

države nad glavnim medijima.  

Tijekom sedamdesetih, teoretičari komunikacije odgovorili su na kritike istraživanja efekata 

medija razvojem istraživačke tradicije, koja je zauzela drugačiji pristup prema odnosu između 

medija i publike. Najutjecajnija među njima jeste teorija upotrebe i zadovoljenja, u kojoj se 

pojedinac smatra kao korisnik medija, a ne kao pasivni promatrač (Katzetal., 1947). 

Kao i pristup efekta medija, navedena teorija usađena je u psihološku teoriju, pri čemu je u 

ovom slučaju zamisao da ljudska bića imaju osnovne psihološke potrebe koje mediji mogu 

zadovoljiti. Krucijalni dio je taj da se korisnika medija promatra kao aktivnog sudionika: on 

aktivno traga i bira određene medije kako bi došao do zadovoljenja, dok druge medije 

odbacuje (Giles, 2010:28). 

 

Ruski mediji u skladu s tim često djeluju na način da svojoj publici pruže ono što žele 

pročitati, ali s druge strane se postavlja pitanje mogu li građani uopće imati suprotno 

mišljenje? Jesu li mišljenja Rusa oblikovana pomoću medija? Osvrnut ćemo se i na špijune u 

medijima, ali odgovori na gore postavljena pitanja bit će analizirana u nastavku.  

 

5.1. Analiza ruskih špijuna u medijima 

 

Iako je tema prilično intrigantna, postoji vrlo malo istraživanja o diskursu o špijunima u 

medijima. Postoje neki izvori koji se bave ruskim špijunima i njihovim stereotipnim 

prikazima te analizama konceptualne metafore američko-ruske vanjske politike kao 

komercijalne transakcije (Arcimaviciene, 2013, str. 14), zajedno s nekim analizama o 

umiješanosti američkih novinara kao špijuna za Rusiju tijekom Drugog svjetskog rata i 

Hladnog rata. Međutim, postoji povijesni prikaz umiješanosti takvih američkih špijuna, ali 

nije istraženo kako je taj problem predstavljen u medijima. Vrlo informativan prikaz priče o 

Skripalovima dao je novinar Mark Urban (2018) u svojoj knjizi "Skripal Files: The Life and 

Near Death of a Russian Spy" koju je napisao na temelju svojih intervjua o špijunaži sa 

Sergejem Skripalom, bivšim ruskim špijunom za MI6. Kako je sam Urban naveo (2018, str. 

7), ključni dio narativa posvećen je razmjeni špijuna 2010. godine na bečkom aerodromu. Isti 

događaj spominje Arcimaviciene (2013, str. 15), koji citira neke naslove iz britanskih medija 

koji su taj događaj opisali kao „razmjenu zatvorenika u stilu Hladnog rata“ (BBC News, 9. 

srpnja 2010.; CCN News, 10. srpnja 2010.) i „špijunski skandal“ (The Guardian, 10. srpnja 



18 
 

2010.), te ističe njegovu značajnost zbog noviteta (prva javna razmjena špijuna u više od 25 

godina) i neobičnosti (razmjena 10 špijuna za 4 špijuna) (Arcimaviciene, 2013, str. 15). 

 

Iako je istraživanje rijetko, postojeći radovi pružaju okvir koji se može primijeniti na 

analizirani korpus i pomoći u donošenju zaključaka o diskursu o špijunima u analiziranim 

izvorima. S obzirom na teoriju okvira i priznavanje konvencionalne prirode kognitivnih 

obrazaca, može se pretpostaviti da će okviri špijuna koje koriste analizirane novine biti slični i 

općenito uključivati osobu koju je njezina država poslala da radi kao tajni agent u drugoj 

državi kako bi prikupila informacije od značaja za matičnu državu. Osim tajnog agenta, 

uključene su i dvije države, ona koja šalje agenta i ciljana država, koje metonimijski mogu 

predstavljati stvarne šefove država ili zastupnike odgovorne za špijunske aktivnosti. Prošireni 

špijunski okvir može uključivati različite vrste špijuna: dvostruke agente, bivše špijune, 

aktivne špijune, kao i oružje ili vrste napada, te članove obitelji. Zanimljiva razlika koja se 

traži leži u isticanju različitih dijelova špijunskog okvira u predstavljanju događaja od strane 

triju različitih novina, jer će te male nijanse u prikazu informacija pokazati razlike u 

percepcijama koje će biti izazvane razlikama među trima kulturama. 

 

Događaj koji je više puta opisan u raznim medijskim publikacijama može se sažeti na sljedeći 

način: Sergej Skripal, bivši ruski špijun za GRU, postao je dvostruki agent 2004. godine, a 

Rusija ga je razotkrila i osudila na 13 godina zatvora. Godine 2010., tadašnji predsjednik 

Medvedev ga je pomilovao i bio je dio razmjene špijuna između SAD-a i Rusije na 

aerodromu u Beču te se preselio u Veliku Britaniju, gdje se nastanio u Salisburyju. Dana 4. 

ožujka 2018., on i njegova kći otrovani su Novichokom, nervnim agensom koji je navodno 

razvila Rusija. Ubrzo nakon što su Skripali pronađeni, Velika Britanija je optužila Rusiju za 

napad i, koristeći informacije s CCTV snimaka i obavještajne podatke od Bellingcata, 

TheInsidera i Fontanke (neovisne informacijske agencije), dva GRU agenta su imenovana 

odgovornima za napad. Nakon toga, bilo je još tri kolateralne žrtve, od kojih je jedna 

preminula. Ovaj događaj dao je Velikoj Britaniji i njenim saveznicima razlog da protjeraju 

ruske dužnosnike iz svojih zemalja, na što je Rusija uzvratila istom mjerom, čime je započela 

nova faza u međunarodnim odnosima između Rusije i Zapada. 

 

Primjenjujući gore opisani okvir na korpus članaka iz The Independent, The Moscow Timesa 

i Dnevnika, agenti koji se mogu izdvojiti su Sergej i Julija Skripal; Rusija i UK – prva kao 

država koja je izvorno poslala špijuna, a druga kao ciljana država, s promjenom uloga 2004. 



19 
 

kada je glavni cilj postao dvostruki agent prodajući informacije o Rusiji MI6-u; tri kolateralne 

žrtve, imenovane kao DS Nick Bailey, Dawn Sturgess i Charles Rowley; inicijalno dva 

osumnjičenika, oba odlikovana GRU agenta, tj. Alexander Petrov i Ruslan Boshirov, a 

naknadno je imenovan i treći počinitelj, Ruslan Fedotov. Okvir je dodatno proširen 

uključivanjem agencija koje su imenovale počinitelje: Bellingcat, Insider i Fontanka, kao i 

nekih znanstvenika koji su radili na Novichoku i stoga pružili daljnje informacije o njegovoj 

uporabi i mogućoj prodaji ili transportu izvan ruskih laboratorija. Prirodno je da će glavni 

agent okvira, kao središte cijelog događaja, biti istaknut i tako učiniti informacije važnijima. 

Vjerno svojoj strategiji isticanja važnih informacija već u naslovima svojih članaka, The 

Independent koristi dobro uspostavljenu strukturu, tj. imensku frazu ili osobno ime koje 

označava događaj kao temu u većini svojih naslova vezanih za slučaj. Tako imenska fraza 

korištena u početnoj poziciji postaje prepoznatljiva za čitatelje. Ime Sergeja Skripala zauzima 

početnu poziciju u 7 naslova, a u još dva njegova osobna imena pojavljuju se zajedno s 

imenom njegove kćeri. Julija Skripal je predmet dvaju naslova, što čini ukupno 11 (ili 30%) 

naslova koji uvode glavne subjekte kao teme. Zanimljiva točka ovdje je da funkcija istaknutih 

fraza varira: npr. Sergej Skripal: Bivši špijun bio je u redovitom kontaktu s ruskim 

veleposlanstvom, tvrdi bivši dužnosnik Kremlja; Sergej Skripal: Policajac otrovan vrlo 

rijetkim nervnim agensom imenovan kao detektiv Nick Bailey. Prvi primjer jasno pokazuje 

vezu između fraze i informacija koje slijede, uspostavljenu korištenjem jedinica iz iste 

imenske veze, npr. Sergej Skripal, bivši špijun, i proširenog leksičko-tematskog polja 

špijunaže, npr. špijun, bivši dužnosnik Kremlja, rusko veleposlanstvo, stoga pruža informacije 

vezane za glavni subjekt. Drugi primjer, međutim, zapravo pokazuje drugi aspekt zagonetke 

vezane uz trovanje bivšeg špijuna, naime proširenje špijunskog okvira s kolateralnim žrtvama. 

Za razliku od prvog primjera, naslov u drugom nema izravnu vezu sa Skripalom, stoga fraza 

služi kao privlačenje pažnje, ili udica, kako bi zadržala pažnju javnosti i pružila dodatne 

informacije o slučaju općenito. 

 

Događaj, specificiran kroz mjesto gdje se trovanje dogodilo, čini 25% naslova, npr. Trovanje 

špijuna u Salisburyju: Julija Skripal kaže da je sretna što je preživjela i da bi se jednog dana 

željela vratiti kući, dok je otrov predmet drugog naslova, npr. Napad novichokom u 

Salisburyju: Najnevjerojatnije tvrdnje ruskih muškaraca optuženih za pokušaj atentata na 

Sergeja Skripala. Slično gore navedenim primjerima, fraza može biti povezana ili s 

subjektima i glavnim agentima u okviru špijunskog trovanja ili s nekim dodatnim 

počiniteljima, stvarajući tako svojevrsno tematsko polje. Zanimljiva promjena u terminologiji 



20 
 

je zamjena trovanja s napadom, što mijenja optužbu i asocijacije, jer prvo može biti 

neposredno, dok je drugo obično povezano s nametnutom silom. U drugoj skupini članaka, 

Rusija i njezin predsjednik Putin eksplicitno su spomenuti i stavljeni na prvo mjesto u pet (ili 

13%) naslova, npr. Vladimir Putin naziva otrovanog ruskog špijuna Sergeja Skripala običnim 

izdajnikom i ološem. 

Izbor isticanja glavnih elemenata u špijunskom okviru nedvojbeno pokazuje fokus britanskog 

lista prvenstveno na ljude i mjesta uključena u događaj. Kombinirano, naslovi usredotočeni na 

glavne elemente špijunskog okvira čine 68% ili više od polovice svih analiziranih sadržajno 

intenzivnih struktura. Osim toga, TheIndependent koristi lako prepoznatljive teme kako bi 

privukao pažnju čitatelja i daje nove informacije vezane za cijeli događaj kao rime. 

Promatrajući izbor naslova u The Moscow Timesu, možemo primijetiti razliku u fokusu 

prezentacije. Ne postoje ustaljeni obrasci naslova, međutim, informacije koje novine odlučuju 

istaknuti u 35% naslova uglavnom su vezane uz Rusiju, npr. Kremlj o identifikaciji 

osumnjičenika u slučaju Skripal: 'Mnogi ljudi izgledaju slično'. Čak i kada je Skripal 

spomenut u naslovu, on je predstavljen kroz svoju povezanost s Rusijom “skandal bivšeg 

ruskog špijuna”, “bivši ruski špijun”, itd., ili kao modifikator “identifikacija osumnjičenika u 

slučaju Skripal”, dok se njegovo ime koje označava osobu iza toga ne spominje eksplicitno u 

naslovu u početnoj poziciji. Ova specifičnost može se pripisati ruskim korijenima novina kao 

i općem stavu obrane i distanciranja od cijelog slučaja koji je Rusija zauzela.  

 

Štoviše, Rusija je vrlo moćna zemlja i njezin predsjednik je poznat po svojoj odlučnosti i 

čvrstoj politici, a kako je prikazano u jednom od gore navedenih naslova, stav koji Putin 

pokazuje prema Skripalu je vrlo ravnodušan i čak si dopušta uvrijediti bivšeg špijuna 

nazivajući ga “ološem” i “izdajnikom”. Tako, iako The Moscow Times nastoji zvučati 

neovisno i objavljivati različita mišljenja o tom pitanju, čini se da urednici nesvjesno 

podržavaju svog predsjednika suzdržavajući se od davanja suštine "izdajnika" izravno u 

naslovima koji opisuju događaj. Fokus je više na vladajućoj eliti predstavljeno metonimijski 

kroz korištenje Kremlja u početnoj poziciji ili na mišljenju šefa države, međutim, teško je 

definirati određeni obrazac u strukturi naslova koji su objavljeni.  

 

5.2. Faze transformacije u postsovjetskom razdoblju 

 

Pravi uspon Vladimira Putina događa se kada je postao premijer 1999., a predsjednik 2000. 

godine. Njegov dolazak na vlast obilježio je početak postupnog preuzimanja kontrole nad 



21 
 

medijima, a tijekom ovog razdoblja, neki od najutjecajnijih nezavisnih medija bili su ili 

zatvoreni ili stavljeni pod državnu kontrolu. Na primjer, nezavisna televizijska stanica NTV, 

poznata po kritičkim izvještajima, prešla je u vlasništvo državne plinske kompanije Gazprom. 

2000. godina država je konsolidirala kontrolu nad ključnim medijskim kućama. Ovo se 

odnosilo na nacionalne televizijske kanale koji su bili najutjecajniji u oblikovanju javnog 

mnijenja. Iako neki mediji formalno ostaju privatni, novinari i urednici često prakticiraju 

autocenzuru kako bi izbjegli probleme s vlastima jer kao što smo i spomenuli, društvom vlada 

totalitaristička država koja ne trpi neistomišljenike i potpunu slobodu govora. Internet je u 

ranoj fazi postao važan izvor informacija za Ruse, a nezavisni online portali i blogovi nudili 

su alternativne izvore informacija. Vlast je počela usvajati zakone koji omogućuju nadzor i 

cenzuru interneta, blokiranje mrežnih stranica i kontrolu nad društvenim mrežama. Zakon o 

„stranim agentima“ korišten je za ciljanje nevladinih organizacija i medija s inozemnim 

financiranjem. 

 

Državna kontrola medija omogućila je Kremlju da učinkovito oblikuje javno mnijenje i 

suzbija opoziciju. Kontrola nad televizijskim kanalima posebno je važna jer je televizija i 

dalje glavni izvor informacija za većinu Rusa. Nezavisni mediji suočavali su se s pravnim, 

financijskim i fizičkim prijetnjama. Njihov rad je otežan zakonima o „stranim agentima“, 

visokim kaznama i, u nekim slučajevima, nasiljem protiv novinara. 

 

5.3.Kronologija uništavanja neovisnih medija u Rusiji 

 

Kada je 19. kolovoza 1991. na sovjetskoj televiziji, umjesto uobičajenih vijesti, satima 

emitirano „Labuđe jezero“ Petra Iljiča Čajkovskog, javnost je brzo shvatila da nešto nije u 

redu. Reakcionarne snage iz Komunističke partije Sovjetskog Saveza, vojske i KGB-a 

pokušale su svrgnuti Gorbačova. Nije im se svidjela njegova reformska politika „glasnosti“ i 

„perestrojke“ - ali puč nije uspio. 

Danas na ruskoj državnoj televiziji nema snimaka baleta – umjesto toga skoro cijeli dan 

emitiraju se vijesti i politički programi koji legitimiraju i u dobrom svjetlu predstavljaju 

politiku Kremlja. 

Nakon desetljeća u kojima je komunistički režim krojio medijsku stvarnost, u vrijeme 

glasnosti i perestrojke mediji su sve više kao samostalni akteri mogli sudjelovati u formiranju 



22 
 

političkih promjena. "Nakon raspada Sovjetskog Saveza, unutar ruskog stanovništva postojala 

je ogromna potreba za neovisnim izvještavanjem. O tome svjedoči, na primjer, činjenica da se 

u vrlo kratkom vremenskom roku pojavio veliki broj novih tiskanih medija. Ne samo u 

Moskvi i Sankt Peterburgu, već i u ostalim dijelovima zemlje. Medijska scena postala je vrlo 

živa i otvoreno se izvještavalo o kraju Sovjetskog Saveza, ali i o komunističkoj prošlosti", 

kaže Ulrike Gruska, referentica za medije Reportera bez granica. 

Ali je to „zlatno doba“ slobodnih medija završilo prilično brzo. Ekonomska kriza 1993./1994. 

godine dovela je do zatvaranja mnogih novinskih kuća. Time je uloga televizijskih postaja 

postala veća, ali njih nije kontrolirao Kremlj, već moćni ruski poduzetnici. Oligarsi poput 

Borisa Berezovskog i Mihaila Gusinskog došli su u posjed vodećih TV-kanala u zemlji, 

uključujući ORT i NTW. Tako su oni, zahvaljujući svojim medijskim imperijima, u biti 

kreirali političku sliku Rusije 1990-ih. Na predsjedničkim izborima 1996. godine, na primjer, 

oligarsi su pomogli demokratski orijentiranom Borisu Jeljcinu da odnese pobjedu nad 

komunistom Genadijem Zjuganovom, čime su spriječili preuzimanje vlasti od strane stare 

političke elite. 

Inače, medijske grupe Gusinskog i Berezovskog nisu uvijek bile politički usklađene: dok se 

prvi uveliko okomio na Kremlj, Berezovski je podržavao Jeljcina - a kasnije i Putina. TV-

postaja Gusinskog NTW je, s druge strane, otvoreno izvještavala o brutalnosti tijekom 

čečenskog rata i time stekla ugled na nacionalnoj razini. 

Emiter ORT u vlasništvu Berezovskog, koji je bio blizak Kremlju, podržavao je Putina u 

borbi za predsjednički mandat i pomogao mu da pobijedi 2000. No, 20 godina poslije toga taj 

isti Putin je već odavno postao grobar slobodnih medija. Od 2000. godine je sloboda 

djelovanja novinarki i novinara masovno ograničena. "Odmah po stupanju na dužnost on je 

počeo sa stavljanjem medija pod kontrolu države. Emiter NTW je spektakularno uništen. U 

njegovu redakciju su upale teško naoružane sigurnosne snage, a ta akcija je dijelom prenošena 

uživo. Pod različitim izgovorima i optužbama, njezin vlasnik Gusinski je uhićen i potom 

postupno razvlašten", objašnjava Gruska. Slična sudbina pogodila je i bivšeg Putinovog 

dobrotvora: to što se Berezovski postupno udaljavao od njegove politike, moćnik iz Kremlj 

mu nije oprostio. Tako je i ORT dospio pod kontrolu države - i danas je to, kao "Prvi kanal", 

glasnogovornik Kremlja. 



23 
 

Iz godine u godinu u zemlji je bilo sve manje slobodnih medijskih glasova: nakon 

demonstracija u zimu 2011./2012. protiv navodnih izbornih manipulacija na parlamentarnim 

izborima, pa nakon aneksije Krima i izbijanja rata u Donbasu 2014., ta kontrola je još više 

pooštrena. I dok su državni mediji propagirali samo službenu retoriku Kremlja, kritički 

nastrojeni mediji su proglašavani „izdajnicima“ i „agentima“. Uoči Olimpijskih igara 2014. u 

Sočiju, iz Reportera bez granica je konstatirano da je „neovisno novinarstvo“ u zemlji 

„borilački sport“. Stoga ne iznenađuje ni to što je istraživanje Zaklade Körber iz 2017. 

ustanovilo da 76 posto svih anketiranih Rusa smatra da je posao medija da podržavaju vladu u 

njezinom radu i u provođenju njezinih odluka. 

 

Slika 1. Olimpijske igre 2014. iskorištene su za propagandne svrhe 

Izvor: picturealliance/dpa/epa/B. Walton 

Za slobodne medije je tako dugo vremena preostao jedino internet, kao mjesto na kojem su 

mediji i blogeri i dalje mogli djelomično normalno djelovati. „Rusko vodstvo je prilično 

kasno prepoznalo važnost interneta za društveni diskurs", rekao je Ulrike Gruska. 

No, u međuvremenu, i u Moskvi je prepoznata relevantnost interneta i nizom zakonskih 

izmjena su ušutkani svi neovisni mediji. Platforme poput Instagrama i Facebooka, kao i 

stranice inozemnih medijskih kompanija, trenutno su dostupne samo preko takozvanog VPN-

pristupa. Služba za nadzor medija Roskom nadzor te platforme može blokirati u svakom 



24 
 

trenutku, a na računalima ili pametnim telefonima, prema propisanim standardima, moraju 

biti unaprijed instalirani ruski programi. 

Vlada je od 2011. usvajala zakon za zakonom, koji su otežavali posao novinara. Njima je 

zabranjeno izvještavanje o raskošnim vilama ili visokim plaćama korumpiranih državnih 

službenika, kao i otkrivanje afera. 

Međunarodne organizacije koje su politički aktivne u Rusiji i primaju novac iz inozemstva 

moraju se upisati u državni registar kao takozvani „strani agenti“. Novčane i zatvorske kazne 

su svakodnevna pojava. 

„Skoro svi kritičari režima sada su u inozemstvu i ne može se točno procijeniti koliko će 

neovisnih informacija još stići do Rusije ili, što je još važnije, u kojoj mjeri će one biti 

prihvaćene i koliko će im se vjerovati“, kaže Gruska. Ona naglašava da najveći problem ne 

predstavlja kako plasirati informacije građanima Rusije o tome da je u Ukrajini rat i da se 

bombardiraju naselja i kuće, već kako u njih uvjeriti velike dijelove stanovništva koji su 

prihvatili narativ Kremlja „da je u Ukrajini na vlasti nacistički režim od kojega se građane 

mora osloboditi“. 

Tijekom posljednjih godina došlo je do konačnog uništenja posljednjih slobodnih medija u 

Rusiji. Potpuna sječa počela je velikom čistkom u ruskom medijskom prostoru početkom 

godine kada je zatvorena moskovska ispostava Deutsche Wellea. A nakon ruske invazije na 

Ukrajinu 24. veljače 2022. ušutkani su i posljednji neovisni mediji. 

Neovisna radio-postaja Eho Moskve je 1. ožujka 2022. isključena s mreže, a blokirana je i 

njezina mrežna stranica. Ništa bolje nije prošla ni TV-postaja Dožd, koja je predstavljala glas 

mlade ruske prosvjedne generacije. I ona je „zbog netočnog izvještavanja o događajima u 

Ukrajini“ zatvorena početkom ožujka 2022. Većina članova redakcije Dožda napustila je 

zemlju i sada pokušava nastaviti rad u gruzijskom glavnom gradu Tbilisiju. 

Konačno, zabranjena je i Novaja Gazeta na čelu s dobitnikom Nobelove nagrade za mir 

Dmitrijem Muratovom, ikonom ruskog i međunarodnog novinarstva. Redakcija ovog lista 

godinama je predstavljala jedan od najboljih istraživačkih timova u Rusiji, a njezin posljednji 

veliki podvig bilo je radikalno iskreno izvještavanje iz uništenih ukrajinskih gradova. 



25 
 

U Rusiji još uvijek postoje neovisni mediji, „ali oni ne mogu ništa objaviti“, naglašava Ulrike 

Gruska. Prema njezinoj procjeni, glasovi neovisnih novinara iz inozemstva jedva da dopiru u 

njihovu matičnu zemlju, a to osiguravaju strukture moći s represalijama i internetskim 

blokadama. „Medijska situacija u današnjoj Rusiji podsjeća na najmračnija i najteža vremena 

u Sovjetskom Savezu“, zaključuje Gruska.6 

5.4. Kako su ruski mediji povezani s psihologijom utjecaja vijesti? 

 

Koncept „uokvirivanja“ vijesti bio je dugo popularan u društvenim znanostima, ali je u 

psihologiji bio ograničen na istraživanja o „uokvirivanju poruka“, u kojemu je izvor poruke 

namjerno neodređen, a sadržaj izrazito površan. Za razliku od toga, kratko ću prikazati 

metodološki pristup poznat kao Analiza medijskog uokvirivanja  (Media Framing Analysis), 

koji ispituje nekoliko karakteristika vijesti kako bi se identificirao set „okvira“ koji se koriste 

da bi se prikazala određena vijest u novinama, časopisima, portalima itd. 

Navedeni koncept bio je popularan u socijalnoj zdravstvenoj psihologiji, a poruka može biti 

uokvirena gubitnički ili dobitnički (Giles, 2010:160). Na primjer, vijest o bilo kakvoj državnoj 

situaciji u Rusiji u kojoj udjela imaju i sami građani, može počivati na tome da, ako ne mislite 

kao većina, da ćete biti izloženi osudi ili pak sankciji (uokvireno gubitnički). S druge strane, 

možete se na istu vijest fokusirati dobitnički – prihvatit ćete plasirano „jedino ispravno“ 

mišljenje te ćete samim time biti čovjek utopljen u masu, što je vrlo „poželjno“ u jednoj 

totalitarističkoj državi. Međutim, da li će prihvatiti plasirano mišljenje ili ne, zavisit će od 

kombinacija poruke i drugih psiholoških varijabli (osobnost, samoefikasnost, itd.), kao i od 

vrste same vijesti.  

Okviri uvode ili povećavaju važnost ili očiglednu značajnost određenih ideja – to su 

aktivirajuće sheme koje potiču ciljanu publiku da misli, osjeća i odlučuje na određen način 

(Giles, 2010:161). Osnovna ideja jeste da je okvir konstruiran kombinacijom različitih 

elemenata medija. Na primjer, osnovni elementi novinske priče jesu naslov, jedna ili više 

fotografija i osnovni tekst članka. Naslov i podnaslov služe tome da se uvedu čitatelja u priču, 

a nerijetko se događa da ga primame dramatičnim naslovom nakon čega u tekstu slijedi 

oblikovanje mišljenja. 

                                                           
6 DW. Kronologija uništavanja neovisnih medija u Rusiji. URL = https://www.dw.com/hr/kronologija-

uni%C5%A1tavanja-neovisnih-medija-u-rusiji/a-61665084 (Pristupljeno: 3.7.2024.) 



26 
 

Veliki dio posla oko uokvirivanja može se odnositi na način na koji je strukturiran opći 

narativ priče, naročito kod dužih sadržaja u novinama, časopisima ili na televiziji. Stil priče u 

medijima izuzetno je važan kada je u pitanju totalitaristička država.  

Na primjer, sve priče mogu se razbiti na relativno mali set osnovnih priča o ruskim herojima 

koji su krenuli u borbu protiv neprijatelja, o svladavanju izazova, spašavanju žive glave, 

suočavanju prerušenog heroja s neprijateljima itd., a u sljedećem primjeru izvještavanja o ratu 

u Ukrajini s portala Russia Today to možemo i objasniti: 

„Ruska vojska uspješno je oslobodila još jedan grad u Donbasu od ukrajinskih nacističkih 

jedinica, potvrdilo je Ministarstvo obrane Ruske Federacije. U vojnoj operaciji koja je trajala 

nekoliko dana, ruski vojnici osigurali su područje i omogućili stanovnicima povratak u svoje 

domove. 

Glasnogovornik Ministarstva obrane izjavio je da su ukrajinske snage koristile civile kao živi 

štit te da su mnogi građani izražavali zahvalnost ruskim vojnicima na njihovom dolasku. 

'Naši vojnici su herojski oslobodili grad od terora koji su provodile ukrajinske fašističke 

snage. Nastavit ćemo našu misiju zaštite ruskog naroda u Donbasu', izjavio je“. 

U navedenom primjeru možemo vidjeti da je poruka uokvirena dobitnički, a ovo je klasični 

primjer kako ruski državni mediji izvještavaju o ratu u Ukrajini. Oni često prikazuju ruske 

vojnike kao osloboditelje i branitelje, dok ukrajinske snage opisuju kao naciste ili fašiste. 

Također, često naglašavaju humanitarnu pomoć koju pružaju i kritiziraju zapadne medije i 

vlade. 

Iako je analiza medijskog uokvirivanja još relativno nova metoda, svakako bi čitatelji trebali 

razmotriti načine na koje mogu koristiti medijske materijale kao podatke za davanje odgovora 

na psihološka pitanja.  

5.5. Ruski mediji za vrijeme Putinove vladavine 

Nakon dolaska Vladimira Putina na vlast 1999. godine, ruski mediji prošli su kroz značajne 

transformacije koje su postepeno smanjile slobodu i nezavisnost medija, dok su državnu 

kontrolu znatno povećale. 



27 
 

Vrlo brzo dogodila se kontrola nad glavnim medijima te preuzimanje nacionalnih televizijskih 

kanala. Nezavisna televizijska postaja NTV, poznata po svom kritičkom izvještavanju, 

preuzeta je 2001. godine od strane Gazprom-Media, medijskog ogranka državne energetske 

kompanije Gazprom. (Lipman, 2019:145). Ovaj potez jasno je pokazao Putinove namjere da 

preuzme kontrolu nad medijima. 

Država je preuzela kontrolu nad glavnim nacionalnim televizijskim postajama ORT (sada Prvi 

kanal) i RTR (sada Rusija-1). Televizija je ostala glavni izvor informacija za većinu Rusa, što 

je Kremlju omogućilo oblikovanje javnog mnijenja. 

Nekoliko velikih novinskih kuća prešlo je u ruke osoba bliskih Kremlju. To je vladi 

omogućilo kontrolu nad sadržajem i tonom izvještavanja u novinama i časopisima. 

Dogodili su se značajni preokreti, točnije nastupile su cenzura i zakonodavne promjene. 

Putinova administracija donijela je niz zakona koji su pooštrili kontrolu nad medijima 

(Lipman, 2019:146). Primjerice, zakoni o „stranim agentima“ i „nepoželjnim organizacijama“ 

koriste se za označavanje nezavisnih medija i nevladinih organizacija koje primaju inozemno 

financiranje kao prijetnje nacionalnoj sigurnosti. Novi zakoni povećali su kazne za širenje 

lažnih informacija i nepoštivanje vlasti, dodatno suzbijajući kritičke glasove. 

Roskomnadzor, ruski državni regulator za komunikacije, postao je ključni alat za cenzuru 

interneta i medija. Ova agencija ima ovlasti blokirati web stranice, društvene mreže i medijske 

platforme koje smatra prijetnjom ili koje ne poštuju vladine regulative. 

Također, uslijedilo je suzbijanje nezavisnih medija i novinara među kojima su se mnogi 

suočili s prijetnjama, nasiljem i ubojstvima. Primjerice, Anna Politkovskaya, poznata 

novinarka koja je kritizirala Putinovu politiku, ubijena je 2006. godine. (Kozhevnikov, 2017). 

Nezavisni novinari često su izloženi pritiscima kroz pravosudni sustav, uključujući lažne 

optužbe, zatvorske kazne i druge oblike zastrašivanja. 

Kao što je i ranije spomenute, ugasili su se mnogi nezavisni mediji, ili su pak prešli pod 

kontrolu države. Primjerice, liberalni radijski kanal Ekho Moskvy i televizijski kanal TV Rain 

suočili su se s pritiscima i blokadama. 

Putinova administracija razvila je sofisticiranu propagandnu mašineriju koja koristi državne 

medije za oblikovanje javnog mnijenja i širenje pro-vladine poruke. (Golosov, 2017:72) Te 



28 
 

taktike uključuju upotrebu dezinformacija, senzacionalizma i patriotizma kako bi se pridobila 

podrška javnosti. Država je također ulagala u međunarodne medijske projekte poput RT 

(Russia Today) i Sputnik kako bi širila svoju poruku izvan granica Rusije, a više detalja o tim 

medijima razradit ćemo u sljedećim poglavljima.  

Nadalje, Kremlj je aktivno sudjelovao u informacijskom ratu, koristeći cyber napade i 

dezinformacije kao oružje za destabilizaciju protivnika i širenje svoje propagande. Ove 

promjene omogućile su Putinovom režimu da uspostavi gotovo potpunu kontrolu nad 

medijskim prostorom u Rusiji, ograničavajući slobodu medija i pristup nezavisnim 

informacijama za većinu ruskih građana. 

5.6. Medijska manipulacija i politička kontrola u Rusiji 

U današnjoj Rusiji uloga medija je znatno ograničena: mediji ne potiču političku konkurenciju 

niti drže vladu odgovornom prema narodu. Umjesto toga, mediji su svedeni na politički alat 

države ili su marginalizirani do te mjere da nemaju utjecaja na današnju politiku. Ovaj 

nedostatak je posljedica nepostojanja poticajnog okruženja. Politički pluralizam, podjela vlasti 

i vladavina prava su odsutni; vlada ne pokazuje poštovanje prema pravima i slobodama, a 

javnost ima nisku razinu interesa za političko sudjelovanje ili građanske slobode, uključujući 

slobodu medija. U 21. stoljeću, Rusija se vratila svom tradicionalnom obrascu - premoćnoj 

dominaciji države nad javnošću i averziji prema zapadnom liberalizmu. 

Američki novinar Michael Dobbs napisao je sredinom 1990-ih: „Berlinski zid je srušen u 

jednom danu, ali proći će mnogo godina prije nego što će Istočni Europljani biti prihvaćeni 

kao građani nove Europe.“ Dva desetljeća nakon pada Zida, Istočna Njemačka je odavno 

odbacila nametnutu državnost i postala dio Njemačke koja je ponovno značajna europska 

nacija. Nekoliko istočnoeuropskih zemalja pridružilo se NATO-u i Europskoj uniji. Neke su 

zemlje čak odlučile odbaciti svoj istočnoeuropski status u korist višeg, srednjoeuropskog 

statusa. Svaka zemlja Istočne Europe koja je bila prisilno zadržana na pogrešnoj strani 

hladnoratovske podjele uložila je velike napore da prevlada ovu ostavštinu, ponovno se 

poveže sa svojom pred-ratnom europskom nacionalnom državnosti ili izmisli novu. Za ove 

zemlje, njihov europski identitet je neupitan. Za Rusiju, on ostaje egzistencijalna dilema. 

Kroz povijest Rusije, njezini vladari su više puta provodili zapadne reforme, nastojeći sustići 

vojne i tehnološke napretke u Europi. No, na političkom planu, zapadnjaštvo nije bilo 



29 
 

dopušteno: vladari su bili zabrinuti da režim ostane nepromijenjen i njihova apsolutna moć 

neosporna. Zbog te zabrinutosti, zapadne modernizacijske promjene obično su slijedile 

konzervativne, anti-zapadne reakcije.  

Kao rezultat toga, političke reforme – pojava ustava i parlamenata, kodifikacija prava i 

sloboda koje su postupno emancipirale europsko društvo i pretvorile podanike u građane, nisu 

se dogodile u Rusiji do početka 20. stoljeća, samo da bi bile ubrzo pometene boljševičkom 

revolucijom i desetljećima masovnog terora. 

Pod vladavinom monarha i komunističkih vladara, represivna ruska država dominirala je nad 

nemoćnim narodom. Rusko društvo nikada nije razvilo osjećaj da može utjecati na promjene; 

nikada nije razvilo vještine ili želju za društvenom organizacijom. Život u stalnom strahu i 

pokornosti oblikovao je drugačiji način razmišljanja i karakteristike, kao što su niska 

očekivanja, nepovjerenje, apatija i prilagodba nepovoljnom okruženju oblikovanom voljom i 

hirovima vladinih vlasti. Umjesto formiranja društvenih grupa koje slijede zajedničke 

interese, ruski narod ostao je visoko atomiziran, svaki pojedinac suočen s državom, podržan 

samo od strane obitelji i bliskih prijatelja. 

Mihail Gorbačov je svojom perestrojkom ublažio stisak komunističke vlasti, omogućujući 

određeni stupanj slobodnog izražavanja, putovanja i okupljanja te stvarajući politički 

pluralizam. Ova reforma bila je neviđena jer se temeljila na idejama i vrijednostima, ali kao i 

prethodne zapadne reforme, inicirana je odozgo. Gorbačov ju je odabrao iz čiste nužde: 

komunistički sustav iscrpio je svoj potencijal, a SSSR se suočavao s neposrednim 

ekonomskim kolapsom. Ruski narod, osim malih disidentskih skupina koje su bile poražene 

do vremena perestrojke, nije se borio za slobode niti ih tražio. Većinom su rado prihvatili dar 

slobode kad je došao, ali to nije bilo njihovo postignuće.7 

Boris Jeljcin otišao je mnogo dalje u političkoj reformi, uvodeći zapadne demokratske 

institucije i principe, koji su kodificirani u novom ustavu usvojenom 1993. godine. Kratko 

razdoblje ruski narod djelovao je kao društvena snaga: okupljali su se preuzimajući 

odgovornost za svoju zemlju, s entuzijazmom se posvećujući napretku Rusije na način koji su 

                                                           
7Russia Eurasia. Media Manipulationandpoliticalcontrolin Russia. URL = 

https://carnegieendowment.org/posts/2009/02/media-manipulation-and-political-control-in-

russia?lang=en&center=russia-eurasia (Prisupljeno: 9.7.2024) 

 



30 
 

smatrali ispravnim. Opće prihvaćena ideja u to vrijeme bila je da Rusija treba postati 

„normalna zemlja“; široko dijeljena želja bila je prihvatiti zapadne vrijednosti liberalizma i 

demokracije. Vjerovali su da će prihvaćanjem tih vrijednosti postati bogatiji i poboljšati 

životni standard „kao na Zapadu“. 

Nije se shvaćalo koliko će zadatak izgradnje demokratskih institucija biti težak. Za razliku od 

istočnoeuropskih i srednjoeuropskih zemalja koje su tvrdile (ili zamišljale) da imaju liberalnu 

prošlost, Rusija je imala tiraniju iza sebe. Dok su te zemlje mogle okriviti rusko/sovjetske 

okupatore za strahote komunizma i postkomunističke nedaće, ruski narod nije imao nikoga 

osim sebe za kriviti, a samokritika nije konstruktivan put prema izgradnji nacije. 

Kraj komunizma pratili su kolaps poznatog okruženja, ekonomske nevolje, zbunjenost i 

nesigurnost, kao i oštra politička borba i divlji kapitalizam. Ruski narod osjećao se razočarano 

i prevareno, te je zamjerao vlastitu naivnost. Sada je opće mišljenje bilo: nismo trebali biti 

lakovjerni i vjerovati zapadnim modelima jer su samo pogoršali naš život umjesto da ga 

poboljšaju. Ruski narod osuđivao je Zapad i domaće zapadnjake zbog krivog puta kojim je 

Rusija krenula. Nisu shvaćali da uspjeh na odabranom putu zahtijeva aktivno i postojano 

sudjelovanje ljudi. Odustali su od oblikovanja budućnosti svoje zemlje i vratili se u svoju 

uobičajenu apatiju i atomizaciju. 

Suprotno općim očekivanjima unutar i izvan Rusije, kolaps sovjetskog komunizma nije bio 

nepovratan zaokret prema Zapadu i Europi. Umjesto toga, pokazao se kao još jedan 

privremeni zapadni zaokret u trajnom kolebanju između težnje za zapadnjaštvom i otpora 

promjenama. 

Do kasnih 1990-ih Rusija je napravila odlučan pomak prema tržišnoj ekonomiji, ali politički i 

društveno bila je spremna za povratak tradicionalnom političkom obrascu: dominaciji države i 

neospornom vrhovnom vladaru koji koncentrira moć u svojim rukama. Kada se Vladimir 

Putin pojavio kao novi vođa 2000. godine, uklopio se u taj obrazac. 

Putin je došao s ogorčenom vizijom, koju je dijelila većina njegovog naroda, da su 

postkomunističke godine bile razdoblje slabosti i poniženja za Rusiju koje je Zapad 

neprestano iskorištavao. Pokušao je uvjeriti Zapad da vidi Rusiju kao silu s kojom treba 

računati, ali ti pokušaji nisu uspjeli: od rata u Iraku do stalnog širenja NATO-a, zapadne 

vanjskopolitičke odluke donosile su se bez obzira na ruske primjedbe. Štoviše, Zapad je 



31 
 

kontinuirano kritizirao Rusiju zbog njezine nedemokratske politike i kršenja prava i sloboda. 

Vidjevši da Zapad pokazuje više popustljivosti prema drugim postkomunističkim zemljama, 

Putin je smatrao da je zapadna usredotočenost na demokraciju i ljudska prava samo izgovor 

za nanošenje štete Rusiji i ometanje njezine ekonomske i geopolitičke samopotvrde. Njegovo 

ogorčenje, izraženo u čestim vulgarnim i sarkastičnim verbalnim napadima na zapadne i ruske 

kritičare, snažno je odjekivalo među javnošću, a kako je kremljanska retorika postajala sve 

više antizapadna, narod ju je rado prihvaćao. 

U međuvremenu, cijena nafte nastavila je rasti, ekonomija je brzo rasla, a s njom i prihodi i 

kupovna moć. Ubrzo se Moskva ponovno afirmirala na svjetskoj sceni. Uobičajena fraza bila 

je da se Rusija „dizala s koljena“ – ovaj impresivni povratak postignut je bez slušanja 

zapadnih pouka i propovijedi. Zapad više nije bio toliko privlačan kao prethodnog desetljeća. 

U nacionalnoj anketi koju je proveo Levada centar u siječnju 2008., 39 % ispitanika reklo je 

da bi željeli da se Rusija razvije kao nacija s posebnim političkim poretkom i posebnim 

putem, dok je 32 % imalo viziju Rusije kao nacije slične zapadnim zemljama, s demokratskim 

poretkom i tržišnom ekonomijom. Deset godina ranije ti brojevi bili su 18% i 47 %. Ovo 

uvjerenje u poseban ruski put teško je izraziti osim u negativnim terminima - kao odbijanje 

oponašanja zapadnih modela razvoja. 

Godine 1990., neposredno prije kolapsa SSSR-a, dok je Zapad još uvijek bio široko smatran 

uzorom, ruski novinar Vitalij Tretjakov pokrenuo je medijski projekt neviđen u Sovjetskom 

Savezu: nezavisne novine. Nazvao ih je Nezavisnaya Gazeta (Nezavisne novine) i opisao 

svoju ambiciju kao stvaranje „prvih respektabilnih, objektivnih novina zapadnog stila u 

sovjetskoj eri“. Okupio je tim mladih ljudi, od kojih su mnogi imali vrlo malo, ako ikakvog, 

novinarskog iskustva. U njihovim očima to je bila prednost. Novi tim odlučio je raskinuti sa 

sovjetskim naslijeđem u kojem su mediji bili samo instrumenti komunističkih vladara, a 

njihova misija svedena na državnu propagandu. 

Mladi ruski novinari učili su sami umjetnost brzog, pouzdanog i objektivnog izvještavanja, ali 

najviše od svega su prkosili državnoj vlasti. Jedan od njihovih ranih profesionalnih uspjeha 

bio je dobiti kopiju novog, liberalnijeg programa Komunističke partije, koji su u visokoj 

tajnosti izradili suradnici Mihaila Gorbačova. Autori programa bili su bijesni, ali nisu mogli 

ništa učiniti. Njihova tajna povelja bila je razotkrivena i široko distribuirana od strane smjelih 

novinara Nezavisimaye. 



32 
 

Prvi nezavisni ruski emiteri također su željno oponašali najbolje zapadne modele. Najbolji i 

najpametniji iz prve generacije ruskih postkomunističkih medijskih profesionalaca bili su 

nadahnuti vizijom Rusije kao liberalne demokracije u kojoj mediji služe javnom interesu. Ako 

su ponekad odstupali od tog uzvišenog ideala i bili vođeni političkom pristranošću ili služili 

interesima svojih vlasnika, bili su sve osim poslušnih sluga države. 

Najutjecajniji među novim ruskim medijima bio je NTV, prvi privatni televizijski kanal, 

pokrenut 1994. godine nakon odobrenja Jeljcinovim predsjedničkim dekretom. Prema 

riječima ruskog televizijskog sociologa Vsevoloda Vilčeka, NTV vijesti reproducirale su 

„određenu sliku zemlje i načina na koji bi trebala biti, možda jednog dana u budućnosti. Slika 

je to bogatije, slobodnije, živopisnije, europske Rusije... NTV pruža sliku svijeta koja 

gledatelja drži unutar okvira demokratskih ideja“. 

Vilček je opisao NTV novinare kao ironične i nepoštovatelje, poput ljudi iz novog i 

drugačijeg svijeta, odvojenih od cijelog sovjetskog iskustva i kulture. Doista, novi ruski 

novinari bili su nositelji zapadnih liberalnih vrijednosti i političke modernizacije. Problem, 

međutim, bio je što se ruski politički sustav nije modernizirao ili „zapadnjačio“. Stara država 

je propala, ali nova je bila slaba i neučinkovita. Prijelaz iz komunizma pokazao se teškim i 

kaotičnim. Obećanje demokracije stvoreno tijekom predsjedništva Borisa Jeljcina, do kraja 

njegova mandata, uglavnom je izblijedjelo.8 

5.7.Putinov paternalizam i podređivanje medija svojoj politici 

Čim je Putin preuzeo predsjedničku vlast, krenuo je u ponovno konsolidiranje državne moći, 

koja je bila poljuljana tijekom Jeljcinovih pokušaja demokratizacije. Novi predsjednik 

iskoristio je javno nezadovoljstvo zbog teškoća, socijalne nepravde i opće nesigurnosti 

povezane s Jeljcinovim predsjedanjem; projicirao je osjećaj žuđene stabilnosti, dok je 

istovremeno radikalno oslabio sve novo uvedene institucije osim predsjedništva. Putin je 

pravilno procijenio da narod neće podržati nove institucije koje nisu naučili cijeniti, te je u 

nekoliko godina zakonski definirana demokratska arhitektura svedena na puku fasadu. 

Neželjene političke stranke postupno su marginalizirane. Zakonodavstvo je izmijenjeno kako 

                                                           
8Russia Eurasia. Media Manipulationandpoliticalcontrolin Russia. URL = 

https://carnegieendowment.org/posts/2009/02/media-manipulation-and-political-control-in-

russia?lang=en&center=russia-eurasia (Prisupljeno: 9.7.2024) 

 



33 
 

bi se smanjila ovlast regionalnih guvernera. Kao rezultat tih i drugih koraka, uz pomoć 

ogromnog bogatstva kojim je država raspolagala, parlament je pretvoren u gumeni pečat koji 

je lako usvajao bilo koji zakon koji je Kremlj trebao. Posebno su izmjene izbornog 

zakonodavstva omogućile isključivanje nepoželjnih figura ili snaga s političke scene te 

manipuliranje izbornim procesom kako bi se osigurali željeni rezultati. Sudske presude u 

politički osjetljivim slučajevima rutinski su prilagođavane prema nalozima izvršne vlasti. 

Dok je pokušaj uvođenja zapadnih političkih institucija nakon raspada Sovjetskog Saveza 

1991. godine potpuno propao, druge zapadne stvari, poput masovne kulture i potrošačkih 

standarda, bile su spremno prihvaćene. Elementi tržišne ekonomije uspješno su prilagođeni 

specifičnom poslovnom okruženju Rusije, temeljenom na neformalnim aranžmanima umjesto 

na vladavini prava. Što se tiče medija, njihov industrijski uspon bio je prilično impresivan: 

brzo rastuće medijske kuće, koje su se oslanjale na najmodernije zapadne poslovne modele, 

spojile su emitiranje s filmskom produkcijom i lancima kina, izdavaštvom knjiga, tiskarama, 

web resursima i telekomunikacijama. Visoko kvalificirani televizijski profesionalci vješto su 

prilagodili najpopularnije zapadne zabavne formate ruskoj publici. No, uspon medijske 

industrije pratilo je dramatično opadanje medija kao autonomne javne institucije. 

U Putinovoj Rusiji mediji koji izvještavaju o političkim i javnim pitanjima mogu se grubo 

podijeliti u dvije kategorije. Prva kategorija obuhvaća medije s najvećom publikom, posebno 

nacionalne TV kanale, koji dosežu gotovo 100 % ruskih kućanstava. Tri glavna nacionalna 

kanala koriste se kao alati državne propagande na način koji sve više podsjeća na sovjetske 

dane. Druga kategorija uključuje razne medije s manjom publikom - tiskane medije, radio, 

web stranice i manje TV postaje. Ova kategorija manje zanima vladajuću elitu kao politički 

resurs, ali svi ruski mediji djeluju s razumijevanjem da je lojalnost državi na prvom mjestu. 

Nekolicina ignorira ovo razumijevanje i ostvaruje određeni stupanj uredničke neovisnosti. Još 

manje ih je otvoreno prkosno. U moskovskim medijskim krugovima „nepoštovateljni i 

ironični“ novinari nisu rijetkost, a neki se čak usuđuju istraživati zloupotrebe državne vlasti, 

ali u kontroliranom političkom okruženju postojeći elementi slobodnih medija suštinski su 

irelevantni za oblikovanje politika.9 

                                                           
9Russia Eurasia. Media Manipulationandpoliticalcontrolin Russia. URL = 

https://carnegieendowment.org/posts/2009/02/media-manipulation-and-political-control-in-

russia?lang=en&center=russia-eurasia (Pristupljeno: 9.7.2024.) 

 



34 
 

Putin nije bio prvi ruski vođa koji je koristio televiziju u političke svrhe. Televizija je bila 

ključna za Jeljcinovu pobjedu na izborima 1996. godine protiv popularnog komunističkog 

izazivača Gennadija Zjuganova. Odigrala je jednako važnu ulogu četiri godine kasnije kada su 

vladajuće elite predstavile Putina kao kandidata statusa quo protiv svojih političkih rivala. 

Ipak, postoji velika razlika između političkog krajolika pod Jeljcinom i onoga pod Putinom. 

Za vrijeme Jeljcina političko okruženje bilo je žestoko konkurentno. Ruski mediji također su 

pružali raznoliku i živopisnu sliku. Tajkuni koji su posjedovali ili kontrolirali medije za 

masovnu publiku imali su različite, često sukobljene interese, što je rezultiralo pluralističkim 

medijskim okruženjem. 

Kao što je poduzeo eliminaciju političke konkurencije, Putin je, vrlo rano u svojoj 

predsjedničkoj karijeri, također započeo s uklanjanjem pluralizma na televiziji. Oba projekta 

pokazala su se jednako i izuzetno uspješnima. U čišćenju političke scene od izazivača 

vrhovnom vladaru, Kremlj se uglavnom suzdržavao od represivnih akcija, koristeći suptilne, 

manipulativne metode. Isto se primjenjivalo i na medije. Kremlj nije zatvarao medijske kuće 

niti maltretirao novinare. Umjesto toga, napadao je medijske tajkune, koji su bili lakša meta iz 

barem dvaju razloga. Prvo, prava privatnog vlasništva općenito su bila upitna zbog brze i 

uglavnom neuređene preraspodjele sovjetske državne imovine novim vlasnicima na tržištu. 

Osim toga, sva velika bogatstva u postkomunističkoj Rusiji bila su, barem djelomično, 

rezultat posebnih odnosa s vladajućim strukturama, što je činilo veliko poslovanje ovisnim o 

dobroj volji državnih vlasti. Drugo, novi bogataši bili su široko smatrani „debelim mačkama“ 

koje se bogate na račun naroda, pa je javnost s veseljem gledala na njihove probleme. 

Kampanja protiv NTV-a i njegovog vlasnika Vladimira Gusinskog, prvog i najvećeg ruskog 

medijskog mogula, bila je prikrivena kao poslovni spor. Konačno preuzimanje njegove 

medijske kompanije od strane državne plinske monopolističke tvrtke Gazprom prikazano je 

kao legalno rješenje poslovnog spora. U anketi provedenoj od strane Fonda za javno mnijenje 

u vrijeme preuzimanja (travanj 2001.), relativna većina (24 %) prihvatila je ovo tumačenje, 

dok je samo mala manjina (oko 4 %) smatrala preuzimanje privatnog nacionalnog kanala od 

strane državnog surogata zadiranjem vlasti u slobodu medija. 

Od triju glavnih nacionalnih TV kanala, samo je jedan bio pod kontrolom vlade na početku 

Putinovog predsjedništva. Tri godine kasnije sva tri bila su pod čvrstom kontrolom države. 

Nedugo zatim, vladina ograničenja su dodatno pooštrena: ukinute su političke emisije uživo, 

političke satire su nestale, nekoliko popularnih voditelja je zabranjeno na televiziji... 



35 
 

Nakon ponovnog izbora za predsjednika 2004., Putin je bio neosporan, bez političke 

konkurencije, gotovo bez ikakvih provjera i ravnoteža te s malo brige za odgovornost. 

Nacionalni televizijski kanali su nezaobilazan element ovog političkog poretka. Oni mogu 

učinkovito oblikovati javno mnijenje isticanjem, umanjivanjem ili ignoriranjem bilo koje 

osobe ili događaja. Idealni su za manipulaciju izbornim procesom. Kada je Putin proglasio 

Dmitrija Medvedeva svojim željenim nasljednikom za predsjedništvo, sva tri glavna 

nacionalna kanala odmah su pretvorila Medvedeva u glavnu vijest i pružila mu sveobuhvatnu 

pokrivenost. Ubrzo nakon toga, on je osvojio predsjedničke izbore sa 70 % glasova. Tijekom 

vlastitog predsjedništva, Putin je bio osiguran obilnom i uvijek pozitivnom  televizijskom 

pokrivenošću. Nije bilo važno je li ono što je radio bilo vrijedno vijesti. Nakon što je 

formalno predao vlast Medvedevu u svibnju 2008., Putin je, u svojoj novoj ulozi premijera, 

ostao najmoćnija osoba u zemlji. Otkako se oblikovao tandem Putin-Medvedev, dvojica 

muškaraca su dijelila privilegiju dominacije TV vijestima. 

Nacionalna televizija je u raznim prilikama učinkovito oblikovala antiukrajinske, 

antigeorgijske, antiestonske i antiameričke osjećaje. Svi kanali govorili su jednim glasom dok 

su ocrnjivali Mihaila Hodorkovskog, najbogatijeg ruskog čovjeka pretvorenog u političkog 

zatvorenika, ili gruzijskog predsjednika Mihaila Saakašvilija ili su prikazivali strane 

financirane nevladine organizacije kao špijune. 

Nije da ruski narod nije svjestan manipulativne prirode ruske politike i posebno nacionalne 

televizije, ali cinizam i dvostruko razmišljanje koje je oblikovalo javni stav u Brežnjevljevoj 

SSSR-u danas su sveprisutni. Ruski sociolog Jurij Levada, pronicljiv učenjak sovjetskog i 

ruskog mentaliteta, nazvao je „naivnom“ ideju „o obmani javnosti od strane sveprisutnih i 

krajnje ciničnih političkih vlasti partije“. On je sovjetskog čovjeka nazivao 

„homopraevaricatus“, koji „ne samo da tolerira obmanu, već je spreman biti obmanjen, i 

štoviše, stalno zahtijeva samoobmanu radi vlastitog samoodržanja“. Slijedeći ovaj obrazac, 

Rusi danas ostaju pomireni s Kremljevom politikom. Prihvaćanje je dodatno olakšano 

činjenicom da je Putinov režim velikodušno kompenzirao za njihovu poslušnost. Naftni 

blagoslov omogućio je Putinu da pruži ruskom narodu bolje nego bilo koja prethodna vlada. 

Štoviše, ljudi su zahvalni Putinu što je reafirmirao ruske interese na svjetskoj sceni. Drugi 

razlog zašto je televizijska propaganda tako dobro funkcionirala je taj što su televizijski 

menadžeri pametno pojačali neke od percepcija koje su ionako bile dio ruskog javnog 



36 
 

mišljenja, poput postimperijalne frustracije i dubokog nepovjerenja prema Zapadu i njegovim 

ruskim agentima. 

Političko TV emitiranje upravlja se zajedničkim naporima jednog ili dva Putinova pomoćnika, 

uključujući šefa Kremljove press službe i direktore triju glavnih TV kanala. Ovo je 

suradničko i kreativno partnerstvo - nema prisile. Zajedno oblikuju dnevni red vijesti na 

tjednim sastancima petkom unutar Kremlja, zatim tijekom tjedna, TV menadžeri ostaju u 

kontaktu s Kremljom i fino podešavaju pokrivenost putem telefona. Ovaj sustav je usavršen 

tijekom Putinovog predsjedništva i ostao je operativan kada je predao predsjednički ured (kao 

i šefa press službe) Medvedevu. 

Dok se nacionalni TV kanali ne natječu u vijestima, vijesti su prilično bezlične i jedva se 

razlikuju od kanala do kanala. Postoji žestoka konkurencija za publiku i oglašivački prihod. 

Kanali pokušavaju privući gledatelje svim vrstama visoko profesionalne zabave. Kao rezultat, 

gledatelji ostaju na istim kanalima za vijesti, dok su oglašivači, privučeni velikom publikom, 

spremni uložiti svoje budžete u državne TV kanale. U zamjenu za ispunjavanje ove kritično 

važne političke misije za državu, vrhunski TV menadžeri su nagrađeni visokim prihodima i 

unosnim poslovnim prilikama. 

Nacionalni kanali uglavnom su usmjereni na one Ruse koji čine pouzdanu izbornu bazu 

Putinovog režima: provincijalnije, starije, manje obrazovane. Progresivniji, poduzetnički i 

uspješniji Rusi možda su odbijeni krutom, propagandnom kvalitetom nacionalnih TV vijesti, 

ali za razliku od sovjetske prošlosti, sada imaju pristup raznim drugim izvorima informacija.10 

Upravljanje televizijskim vijestima može ilustrirati očito zadiranje vlade u slobodu medija, ali 

također pokazuje da Kremlj ne nastoji ugušiti svaki glas. TV shema „ručne uprave“ temeljito 

je opisana u ljeto 2008. godine od strane ruskog Newsweeka, medija s manjom publikom koji 

se vodi profesionalnim vještinama i standardima, a ne lojalnošću vlastima. Putin i Medvedev 

nisu smatrani neizostavnim kreatorima vijesti u ovim medijima. Umjesto toga, oni pružaju 

opsežno izvještavanje o događajima koje nacionalna televizija ignorira ili umanjuje. Slika 

Rusije koja se pojavljuje iz takvih izvještaja, analiza i mišljenja potpuno je drugačija od one 

                                                           
10Russia Eurasia. Media Manipulationandpoliticalcontrolin Russia. URL = 

https://carnegieendowment.org/posts/2009/02/media-manipulation-and-political-control-in-

russia?lang=en&center=russia-eurasia (Pristupljeno: 9.7.2024.) 

 



37 
 

koju nude nacionalni TV kanali. No, njihova sposobnost oblikovanja javnog mnijenja je 

drastično ograničena u usporedbi s nacionalnim kanalima. 

Kremlj ima dobar razlog da tolerira ove medije, i ne samo da su ventil za kritički nastrojene 

Ruse, već su i dobar pokazatelj za inozemstvo. Putin je više puta odgovarao na stranu kritiku 

državnog zadiranja u slobodu medija naglašavajući da Rusija ima toliko medijskih kuća da ih 

vlada ne može sve kontrolirati. To može biti točno, ali ograničen broj nezavisnih medija je 

irelevantan sve dok politička vlast ostaje monopolizirana od strane vodstva, a javnost ostaje 

fragmentirana i apatična. Iskustva zemalja poput Jugoslavije pod Slobodanom Miloševićem ili 

Ukrajine pod Leonidom Kučmom pokazuju da čak i vrlo ograničen broj prkosnih medija 

može napraviti razliku i učinkovito promovirati političku konkurenciju, ako su ljudi 

motivirani i organizirani. Ali u Rusiji čak i napredna i obrazovana publika alternativnih izvora 

vijesti prihvaća tihi pakt s vladom koja ih drži po strani od sudjelovanja u nacionalnim 

poslovima. 

Vlada se pobrine da preostali nezavisni mediji ostanu marginalni i ne predstavljaju izazov. 

Prije svega, ti su mediji potpuno odvojeni od nacionalnih TV kanala. Ne postoji format poput 

„Upoznajte novinare“, u kojem bi tiskovni ili web novinari mogli doprijeti do šire nacionalne 

publike. Nadalje, pristup informacijama je strogo ograničen. Javne konferencije s visokim 

dužnosnicima ne postoje. Tijekom svog predsjedništva Putin nikada nije odgovarao na 

neprijateljsko pitanje ruskog novinara. Oni koji bi postavljali neugodna pitanja nemaju 

pristup, a oni koji imaju pristup nisu znatiželjni. 

Državna kontrola nad onima koji odluče slijediti nezavisne uredničke linije je praktički 

neograničena. Promjena vlasništva nad medijskim kućama, koja se pokazala tako 

učinkovitom u preuzimanju NTV-a, opetovano se organizira od tada, tako da su danas gotovo 

svi ruski mediji koji pokrivaju politička i javna pitanja u lojalnim rukama. I lojalan vlasnik 

može se osloniti na to da će obuzdati svoje zaposlenike, ako Kremlj to smatra potrebnim. 

Kontrola nad zakonodavstvom omogućuje donošenje bilo kojeg zakona ili amandmana koji bi 

nametnuo nova ograničenja medijima. Takvi amandmani obično sadrže široku, nejasnu 

formulaciju koja olakšava selektivnu provedbu. Čak i ako je relativno malo takvih slučajeva, 

vlasti imaju kapacitet ograničiti, suspendirati ili čak zatvoriti medijske kuće pod raznim 

izlikama, kao što su korištenje ilegalnog softvera ili navodna uporaba „ekstremističkog“ 

jezika. Poluge kontrole također uključuju državno licenciranje emitera i vlasništvo nad 

tiskarama (većinu posjeduje nacionalna ili lokalna vlada). 



38 
 

Budući da novinari djeluju uz milost vlade, autocenzura je postala sveprisutna, iako stupanj 

samoograničenja može značajno varirati. Novinari koji rade za istaknute moskovske 

publikacije osjećaju se sigurnije jer se velika većina njihove kritički nastrojene publike nalazi 

u glavnom gradu, pa mogu računati na određenu, iako ograničenu, javnu podršku. Također, 

središnja vlast je još uvijek donekle osjetljiva na negativni publicitet. 

Regionalne vlasti su manje suzdržane ili suptilne. Lokalni autoriteti često na grub način 

rješavaju račune s lokalnim medijima i pojedinim novinarima koji razotkrivaju njihove 

neprihvatljive prakse. Uznemiravanje i progon novinara, kao i zatvaranje publikacija, nisu 

rijetkost u ruskim provincijama, iako situacija značajno varira od regije do regije. Na primjer, 

Komi republika je ocijenjena kao „relativno neslobodna“ od strane ruske veteranske 

organizacije za prava medija Glasnost Defence Foundation. Godine 2008., bloger je bio 

procesuiran u ovoj regiji zbog objavljivanja neugodnih komentara o lokalnoj policiji. 

„Neslobodna“ (prema istoj ocjeni) Ingušetija ima užasan rekord uznemiravanja i ubojstava 

novinara, kao i nezakonitog zatvaranja publikacija. Krajem 2007., članovi ekipe REN TV-a 

koji su došli iz Moskve kako bi izvještavali o javnim nemirima u Ingušetiji bili su oteti i 

pretučeni, a do sada nitko nije odgovarao za ovu nezakonitu upotrebu sile. Godine 2008., 

Ingušetija je postala poprište najsmjelijeg ubojstva novinara: vlasnik opozicijske ruske web 

stranice11, bio je ustrijeljen nedugo nakon što je bio uhićen i odveden u policijskom 

automobilu. 

No, čak i u Moskvi novinari mogu imati problema s vladom zbog političkog ponašanja. Ljeti 

2008., Ekho Moskvy, popularna radio postaja s dnevnom publikom od 800-900 tisuća, 

izazvala je osobni bijes Putina. Premijer je zaključio da izvještavanje postaje o ratu u Gruziji 

nije bilo dovoljno patriotsko. Na privatnom sastanku s najistaknutijim urednicima zemlje, 

Putin je prekorio urednika Ekha Alekseja Venediktova, zatim je velikodušno dopustio postaji 

da nastavi s radom. Međutim, napomenuo je da će Venediktov biti osobno odgovoran za sve 

što se emitira na njegovim valovima. U očitom primjeru autocenzure, unatoč prisutnosti 

velike skupine starijih novinara na sastanku, nijedan ruski medij nije pokrio ovaj događaj dok 

ga nisu izvijestili strani mediji (The New Yorker i The Washington Post izvijestili su o tome u 

rujnu). Vlada je bila manje blagonaklona prema Nataliji Morar, mladoj novinarki moskovskog 

tjednika The New Times (Novoye Vremya). Napisala je niz članaka 2007. godine u kojima je 

tvrdila da visoki vladini dužnosnici prebacuju ogromne svote novca u inozemstvo preko 

                                                           
11http://www.ingushetia.ru/ 



39 
 

određenih moskovskih banaka. Vlada je pronašla suptilan način da se riješi Morar 

(državljanka Moldavije), bez da to izgleda kao kazna za njezino izvještavanje, iskoristivši 

činjenicu da nije ruska državljanka. Krajem 2007., kada se vraćala s poslovnog putovanja, 

zaustavljena je na granici i zabranjen joj je ulazak. Od tada joj je zabranjen ulazak u Rusiju. 

Rusija ima grozan dosje fizičkih napada i ubojstava novinara. Iako nema dokaza da ubojice 

djeluju po direktnim nalozima Kremlja, nema sumnje ni da su novinari poput Anne 

Politkovskaye ili Jurija Shchekochikhina (oboje su radili za Novaya Gazeta), ubijeni jer su 

njihova otkrića štetila „osjetljivim“ interesima, a u sljedećem poglavlju ćemo se podrobnije 

baviti ubojstvima novinara. Međutim, ubojstva po narudžbi u Rusiji nisu ograničena na 

novinare. Sukobi, bilo u politici, biznisu ili bankarstvu, rutinski se rješavaju naručenim 

ubojstvima. U posljednjem strašnom incidentu, Stanislav Markelov, istaknuti odvjetnik za 

ljudska prava, i Anastasia Baburova, mlada novinarka koja je radila kao freelancer za Novaya 

Gazeta, ubijeni su usred bijela dana 19. siječnja 2009. dok su izlazili s press konferencije u 

središtu Moskve. Duboko kompromitirani pravosudni sustav u velikoj mjeri rezultat je 

manipulacije sudskim presudama od strane izvršne vlasti i korupcije u ruskim sudovima. 

5.8. Politička ubojstva novinara u Rusiji 

Olga Panfilova, direktorica ruskog Centra za ekstremno novinarstvo, naglašava da je Rusija 

izuzetno opasna zemlja za novinare. Protiv brojnih novinara podignute su krivične prijave, a 

situacija sa slobodom medija se stalno pogoršava. Po indeksu slobode medija, Rusija zauzima 

168. mjesto, što je posljedica ubojstava novinara, nasilja, prijetnji od strane državnih organa, 

cenzure i uhićenja zbog uvrede i klevete, te državnog miješanja u uređivačku politiku. 

Novinari koji su hrabro prikazivali istinu, suočeni s prijetnjama, su često brutalno ubijani. 

Dmitrij Holodov, novinar Moskovskog komsomolca, ubijen je 17. listopada 1994. godine 

eksplozivom postavljenim u aktovku. Imao je 27 godina i pisao je o zloupotrebama u vojsci, 

što je uništilo karijeru Pavla Gračeva, sina bivšeg ministra obrane, za kojeg se sumnjalo da je 

naručio ubojstvo, no to nikad nije dokazano. Svi optuženi za ubojstvo Holodova su 2000. 

godine pušteni na slobodu, a Europski sud za ljudska prava odbio je razmatrati slučaj jer se 

ubojstvo dogodilo prije nego što je Rusija ratificirala Europsku konvenciju o ljudskim 

pravima (Ružić, 2007:86). 



40 
 

Vladislav Listjev, prvi televizijski producent u Rusiji i idol mnogih mladih novinara, ubijen je 

1. ožujka 1995. godine. Njegovo ubojstvo je pripisano profesionalnim aktivnostima, a jedna 

od verzija je da je zabranio reklamiranje na televiziji ORT, što je ugrozilo velike prihode. 

Larisa Judina, urednica novina Sovjetska Kalmikija danas, zvjerski je ubijena 6. lipnja 1998. 

godine. U svojim člancima kritizirala je predsjednika Kalmikije, Iljumžinova. U istrazi je 

dokazano da su je ubili brat predsjednika Kalmikije i predsjednik Nacionalne banke, nakon 

što je odbila prestati istraživati financijske malverzacije vlasti. 

Paul Klebnikov, američki novinar ruskog porijekla i urednik ruskog izdanja časopisa Forbes, 

ubijen je 9. srpnja 2004. godine. Klebnikov je napisao knjigu Kum Kremlja u kojoj je 

razotkrio korumpirane aktivnosti moćnika, uključujući Borisa Berezovskog. Ubojstvo je 

izazvalo veliku pažnju i kontroverze, no počinitelji nikada nisu pronađeni. 

Već smo spomenuli i Anu Politkovsku, poznatu novinarku i kritičarku ruske vlade, koja je 

ubijena 7. listopada 2006. godine. Politkovska je bila poznata po svojim izvještajima o 

korupciji i ljudskim pravima, posebno u Čečeniji. Njezino ubojstvo uzburkalo je javnost, a 

optužbe su se kretale od čečenskog premijera Ramzana Kadirova do same ruske vlade, no 

počinitelji nikada nisu pronađeni (Ružić, 2007:88). 

Postoji nekoliko tvrdnji o ubojstvu Ane Politkovske. Smatra se da je čečenski premijer 

Ramzan Kadirov naručio njezino ubojstvo jer ga je u posljednjem članku „Kazneni dogovor“ 

nazvala kukavicom naoružanom do zuba. Druga tvrdnja je da netko želi okriviti Kadirova 

pred predsjedničke izbore. Jedna od verzija jest da je sam Putin naredio da je uklone ili ju je 

ubio netko tko mu je na taj način želio čestitati rođendan. Naime, ubijena je 7. listopada na 54. 

Putinov rođendan. Ubojstvo Politkovske je uzburkalo javnost i državna tijela nisu mogla 

ostati po strani. Putin priznaje da je novinarka kritizirala politiku Kremlja, ali navodno misli 

kako je njezin utjecaj na politički život Rusije minimalan. 

Ova ubojstva pokazuju opasnosti s kojima se suočavaju novinari u Rusiji, a njihova brutalnost 

i nekažnjenost samo doprinose pogoršanju stanja slobode medija u zemlji (Ružić, 2007:92). 

5.9. Djelovanje medijske agencije „Russia Today“ 

Russia Today (RT) osnovana je 2005. godine kao medijska agencija financirana od strane 

ruske vlade. Njena glavna misija bila je poboljšanje međunarodne slike Rusije i suzbijanje, 



41 
 

kako je Kremlj vjerovao, anti-ruske pristranosti prisutne u zapadnim medijima. RT je 

zamišljena kao alat "meke moći" za promicanje ruskih interesa i perspektiva na globalnoj 

sceni. 

Razne su metode kojima se ova medijska agencija koristi kako bi privukla pažnju 

međunarodne publike, a jedan od mnogih su provokativni sadržaji, reportaže i komentari, kao 

i intervjui s kontroverznim osobama, kako bi privukla gledatelje i izazvala reakcije. 

Kanal često prikazuje analize i mišljenja stručnjaka koji nisu mainstream, čime se razlikuje od 

zapadnih medija te često ističe probleme u zapadnim zemljama, kao što su socijalni nemiri, 

ekonomske nejednakosti i političke korupcije. Ovaj pristup ima za cilj skrenuti pažnju s 

problema unutar Rusije i predstaviti Rusiju kao alternativu zapadnoj hegemoniji.12 

Kanal također nastoji pružiti alternativne poglede na međunarodne događaje, često 

naglašavajući stavove koji su u skladu s ruskom vanjskom politikom. 

RT je postala poznata po svojim specifičnim izvještavanjima i programima koji su često 

suprotstavljeni zapadnim medijskim narativima, kao na primjer, RT poznat je po izvještavanju 

o međunarodnim sukobima, poput rata u Siriji, iz perspektive koja često podržava ruske 

saveznike i kritizira zapadne intervencije. 

Također,često ističe probleme kao što su rasna nejednakost u SAD-u, Brexit u Ujedinjenom 

Kraljevstvu i ekonomski problemi u EU, kako bi prikazao slabosti zapadnih društava, a 

redovito daje i platformu osobama koje su marginalizirane u zapadnim medijima, čime 

pridobiva gledatelje koji traže alternativne informacije. 

RT je inače često kritizirana zbog svog pristranog izvještavanja i navodnog širenja 

dezinformacija. Mnogi analitičari i medijski stručnjaci optužuju spomenutu medijsku agenciju 

za širenje propagande u korist ruske vlade. Često je i optuživana za pristrano izvještavanje 

koje favorizira ruske interese, a diskreditira zapadne vlade i institucije. 

                                                           
12TheGuardian. Russia Today: WhywesterncynicslapupPutin's TV posin? URL = 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/nov/08/russia-today-western-cynics-lap-up-putins-

tv-poison (Pristupljeno: 17.7.2014)  

 



42 
 

Tijekom godina, RT je nekoliko puta bila optužena za širenje dezinformacija, posebno 

tijekom velikih međunarodnih događaja poput američkih predsjedničkih izbora 2016. godine. 

Russia Today nedvojbeno djeluje kao moćan alat ruske vanjske politike, koristeći medijski 

prostor za širenje ruskih perspektiva i kritiku Zapada. Iako je često kritizirana zbog 

pristranosti i propagande, ali uspijeva privući značajnu publiku koja traži alternativne izvore 

informacija. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



43 
 

 

6. PREZENTIRANJE VLADIMIRA PUTINA U MEDIJIMA 

Prezentacija Vladimira Putina u medijima varira ovisno o izvoru i kontekstu. U ruskim 

državnim medijima, Putin je često prikazan kao snažan i odlučan lider koji je uspio obnoviti 

stabilnost i nacionalni ponos nakon turbulentnih devedesetih godina. Njegova politika i potezi 

često se prikazuju kao nužni za sigurnost i prosperitet zemlje. Također, naglašava se njegova 

uloga u međunarodnoj politici, gdje se prikazuje kao zaštitnik ruskih interesa protiv zapadnog 

utjecaja. 

S druge strane, u mnogim zapadnim medijima Putin je često kritiziran zbog autoritarnog 

načina vladanja. Naglašava se gušenje političke opozicije, ograničavanje slobode medija, te 

navodni korupcijski skandali unutar njegove administracije. Njegovi vanjskopolitički potezi, 

poput aneksije Krima i podrške sirijskom režimu, često se prikazuju kao agresivni i 

destabilizirajući za međunarodnu sigurnost. 

Neovisni mediji i organizacije za ljudska prava također ističu kršenja ljudskih prava, suđenja 

novinarima i opozicijskim liderima, te represiju protiv civilnog društva kao ključne 

karakteristike Putinove vladavine. Međutim, postoje i izvještaji koji priznaju njegovu 

popularnost među dijelom ruskog stanovništva, koje cijeni ekonomsku stabilnost i obnovljeni 

osjećaj nacionalnog ponosa pod njegovim vodstvom. 

Sveukupno, Putinova slika u medijima je kompleksna i često polarizirana, ovisno o izvoru 

informacija i geopolitičkoj perspektivi. 

6.1.Primjeri Putinove medijske prakse 

Vladimir Putin predstavljen je javnosti kao svemoćni i svesposobni James Bond koji je 

stvoren za sve; osim što vodi jednu državnu velesilu, on roni, vlada borilačkim vještinama, 

vozi sve vrste vozila i brojne zrakoplove, bavi se sportskim disciplinama i tako u nedogled.  

Drugim riječima, on je tipičan primjer osobe koja je izgradila kult ličnosti, no to ćemo 

podrobnije analizirati u jednom od sljedećih poglavlja. 

 



44 
 

 

Slika 2. Vladimir Putin vozi letjelicu 

Izvor: BBC 

 

Slika 3. Vladimir Putin na pecanju  

Izvor: BBC 

 



45 
 

 

Slika 4. Vladimir Putin golog torza na konju 2009. 

Izvor: BBC 

Naime, njegovi prijašnji pothvati bez majice ilustriraju njegovu sklonost prema slavljenju 

svega što je muževno, a jedna od najikoničnijih fotografija i jedna od prvih slika bez majice 

koja je gotovo „srušila internet“ je upravo Putin bez majice u kolovozu 2009. godine, kako 

jaše konja na odmoru izvan grada Kyzyl u južnom Sibiru, a koju možete pogledati na slici 3. 



46 
 

Na primjer, dok su slike Obame bez majice rijetke, Putin često ponosno pokazuje svoje golo 

tijelo. Najpoznatiji primjer toga bio je 2009. godine kada je 56-godišnji Putin otišao na 

kampiranje u Sibiru. Tamo su ga fotografi snimili kako pali vatru, pliva u sibirskom jezeru i 

jaše konja bez majice. Bez obzira na mišljenja, čovjek zna kako „istaknuti svoje atribute“, 

oduševljeno je pisao TMZ. 

Kada ste autoritarni vođa poput Vladimira Putina, koji je na čelu Rusije više od desetljeća, 

održavanje slike moći i snage postaje ključan zadatak. To može uključivati demonstriranje 

fizičke snage, pokazivanje ljubavi prema životinjama ili pojavljivanje u javnosti bez majice. 

Sve su to taktike koje koristi Putin. Prema Timu Stanleyju iz britanskog Telegrapha, Putin je 

poznat po mnogim neobičnim javnim nastupima, svaki s posebnom dozom ozbiljnosti i 

showbusinessa.  

Navodno je ruski vođa pozvao američku R&B grupu Boyz II Men da održi koncert u Moskvi 

kako bi potaknuo stanovnike na razmišljanje o rađanju djece. Ovo nije šala. Putin često tvrdi 

da povećanje stanovništva može pomoći Rusiji da stekne veću političku moć te je poticao 

ruske obitelji da imaju najmanje troje djece. Što može bolje potaknuti razmišljanje o plodnosti 

nego nastup benda koji je nježno pjevao "I'll make love to you"? 

Tijekom serije događaja s temom životinja 2011. godine, Putin je pokazao medijima da 

njegova snaga ide ruku pod ruku s njegovom nježnošću prema životinjama (posebno onima 

velikim i potencijalno opasnim) te njegovim interesom za znanost. U proljeće 2010. godine 

započeo je stavljanjem ogrlice za praćenje na uspavanog polarnog medvjeda, kojeg je zatim 

zagrlio tijekom posjeta Arktiku. U svibnju iste godine, simbolično je pustio leoparda iz 

zatočeništva u prirodu. Ljetne medijske trenutke u divljini zaokružio je ukrcavanjem na 

motorni čamac i pucanjem (bezopasnih) strelica iz samostrela na sivog kita kako bi prikupio 

uzorke kože za znanstvena istraživanja. 

Nadalje, Tijekom posjeta rezervatu Ussuri u Sibiru 2008. godine, Putin i snimateljska ekipa 

željeli su se približiti sibirskom tigru. Kada je jedan od ovih strašnih predatora navodno 

pobjegao iz zamke i napao ekipu, Putin je brzo reagirao i uspavao tigra puškom za 

uspavljivanje, smirujući ga i spašavajući ekipu od opasnosti. Taj veliki i simbolični čin nije 

bio zabilježen kamerom. 



47 
 

U jednom od svojih najočitijih komičnih podviga, Putin je prošle godine obukao napuhani 

bijeli kombinezon i letio motoriziranim zmajarom kako bi predvodio jato ugroženih sibirskih 

ždralova na njihovom zimskom migracijskom putu. Premda je ovaj potez trebao prikazati 

Putinovu nježniju stranu, njegovo letenje s pticama izazvalo je „opći, histerični smijeh“ među 

svjetskim komentatorima. 

Možda najniži trenutak u Putinovoj karijeri s medijskim trikovima dogodio se krajem 2011. 

godine, kada je tijekom ronilačke ekspedicije u Crnom moru izronio s fragmentima za koje je 

tvrdio da su drevne grčke keramičke posude. Njegova tvrdnja da su „dečki i on to pronašli“ 

brzo je pala u vodu nakon što su kritičari ukazali na nevjerojatnost da su ta blaga ostala 

neotkrivena više od 2.500 godina. Nekoliko mjeseci kasnije, glasnogovornik je priznao da je 

cijeli događaj bio insceniran i da su fragmenti bili podmetnuti. 

Na dobrotvornoj gala večeri u Sankt Peterburgu 2010. godine, ruski predsjednik je zapjevao 

svoju verziju poznate pjesme „Blueberry Hill“ od Fatsa Domina pred uglednom publikom 

koja je uključivala američke slavne osobe poput Sharon Stone i Kevina Costnera. Iako 

izvedba nije bila zapanjujuća, Putin je otpjevao sve note ispravno, a njegova izvedba je ubrzo 

postala hit na internetu. 

Prije nego što je MarissaMayer iskoristila crowdsourcing za imenovanje svog djeteta, Putin je 

već koristio ovu metodu za imenovanje svog psa. Nakon što je krajem 2010. godine sklopio 

ugovor o naftovodu s Bugarskom, Putin je kao znak zahvalnosti od bugarskog predsjednika 

dobio štene bugarskog ovčara. Kako bi javnosti prikazao svoju nježniju stranu, Putin je 

pozvao građane da predlože ime za njegovog novog ljubimca. Na kraju je odabrao ime Buffy, 

koje je predložio petogodišnji dječak. Kada je dječaka pozvao u svoju rezidenciju, dao mu je 

potpisanu nogometnu loptu i razgovarao s njim o novom ljubimcu, očigledno uživajući u 

pažnji koju je dobio.13 

6.2. Objašnjenja i analize Putinove medijske prakse 

Poziranje Vladimira Putina bez majice, posebno na konju, poput one poznate slike iz 

kolovoza 2009. godine, može se analizirati s različitih aspekata i interpretacija.  

                                                           
13TheWeek. 8 ridiculous Vladimir Putin publicitystunts. URL = 

https://theweek.com/articles/468096/8-ridiculous-vladimir-putin-publicity-stunts (Pristupljeno: 

12.7.2024.) 

 



48 
 

Fotografija na konju prikazuje Putina u sjajnoj formi, s naglašenim mišićima i odlučnom 

postavom na konju, ali što time zapravo Putin želi reći? 

Konkretna fotografija daje do znanja da je Putin snažan i odlučan lider. Kroz ovaj vizualni 

prikaz, on pokazuje svoju fizičku spremnost i sposobnost da se nosi s izazovima. Putinu je 

važno da se prikaže kao netko tko nije samo političar za uredskim stolom, već i kao fizički 

spreman i hrabar vođa. Ovakve slike služe da se Putin prikaže kao vođa koji je u kontaktu s 

prirodom i sposoban za fizičke izazove, što pomaže u izgradnji slike nacionalnog heroja. 

Pokušava zapravo svima pokazati da iza političke moći stoji i stvarna snaga. 

 

Slika 5. Vladimir Putin okupao se u ledenom jezeru uoči pravoslavne tradicije Bogojavljanja 

Izvor: tportal 

Također, postoji i vjerovanje da su se u prošlosti muškarci fotografirali bez majice kako bi 

prikazali svoju muškost, a možda je upravo iz tog primjera Putin dobio inspiraciju za prikaz 

jakog lidera u medijima. 

Osim poznatog poziranja bez majice, Putin je često viđen kako se bavi aktivnostima na 

otvorenom, poput vožnje bicikla i plivanja. 



49 
 

Kroz ove aktivnosti, Putin želi pokazati da je fizički zdrav i energičan. Ova slika služi kao 

način da se prikaže kao netko tko se brine za svoje zdravlje i koji je spreman za velike 

izazove. Te fotografije pomažu stvoriti dojam da je Putin ne samo fizički spreman, već i 

mentalno jak vođa, sposoban da se nosi sa zahtjevnim situacijama.14 

Tijekom svog odmora u Sibiru, Putin je prikazan kako uživa u jednostavnim aktivnostima 

poput jahanja konja i boravka u prirodi. Taj prikaz Putina kao vođe koji uživa u jednostavnim 

stvarima pomaže stvoriti sliku o njemu kao o prijateljski nastrojenom i pristupačnom vođi. 

Takve slike pomažu građanima da se osjećaju povezani s Putinom, jer ga vide kao nekoga tko 

dijeli njihove užitke i strasti, čime se gradi slika vođe koji je „jedan od nas“. 

U pozadini mnogih fotografija Putina u prirodi nalaze se konji i prekrasni pejzaži Sibira, što 

evocira rusku tradiciju i povijest. Korištenjem konja i prirodnog okruženja, Putin želi oživjeti 

slike iz ruske povijesti i kulture. Ova simbolika povezuje njega s tradicijom i ponosom ruske 

prošlosti. Ovakve slike pomažu Putinu da se predstavi kao čuvar ruskih tradicija i povijesti, 

naglašavajući njegovu ulogu u očuvanju nacionalnog identiteta. 

Da sumiramo, Putinovo poziranje bez majice na konju nije samo stilizirani PR-trik; ono je 

pažljivo osmišljena strategija s ciljem slanja važnih poruka javnosti. Kroz slike koje prikazuju 

njegovu snagu, zdravlje, pristupačnost i nacionalni ponos, Putin gradi svoj imidž kao čvrst i 

sposoban lider.15 

Spomenute fotografije nam pomažu razumjeti kako Putin koristi svoje slike kako bi stvorio i 

održao sliku vođe koji je ne samo fizički snažan, već i blizak ljudima i duboko povezan s 

ruskom tradicijom i prirodom. 

6.3.Izgradnja kulta ličnosti 

Kao što smo naveli, muževnost je odavno postala ključni element imidža ruskog predsjednika 

Vladimira Putina. U središtu Putinove muške aure nalazi se slika čvrstog vođe koji se ne boji 

suočiti se sa Zapadom i odrediti kako će izgledati ruska unutarnja i vanjska politika. Ovaj 

                                                           
14BBC.Russia's Putin addmitswildlifestunts are staged. URL = https://www.bbc.com/news/world-

europe-19591179 (Pristupljeno: 12.7.2024.) 

15BBC.Russia's Putin addmitswildlifestunts are staged. URL = https://www.bbc.com/news/world-

europe-19591179 (Pristupljeno: 12.7.2024.) 

 



50 
 

tekst istražuje kako muževnost igra ključnu ulogu u strategiji legitimacije Putinovog režima te 

kako je taj aspekt postao još izraženiji tijekom eskalacije sukoba u Ukrajini 2014. godine i 

aneksije Krima od strane Rusije. Ako u današnjoj Rusiji postoji kult ličnosti, on je izražen 

kroz vrlo rodne prikaze, koji oblikuju kako unutarnju tako i vanjsku politiku zemlje. 

Putin je svoj politički imidž izgradio na temelju slike snažnog i odlučnog lidera. Njegova 

nastojanja da prikaže sebe kao nepokolebljivog vođu koji se ne boji suprotstaviti se zapadnim 

državama i preuzeti odgovornost za ruske interese, postala su vidljiva kroz brojne PR 

aktivnosti koje naglašavaju njegovu fizičku snagu i muževnost. Dakle, njegove slike i poruke 

služe za jačanje njegove političke pozicije i legitimizaciju njegovog autoriteta (Miler, 14). 

Povezanost između muževnosti i Putinove političke strategije postala je naročito očita tijekom 

krize u Ukrajini i prilikom aneksije Krima, kada je Putinovo ponašanje i retorika poslužila kao 

sredstvo za jačanje njegovog imidža kao odlučujućeg i nepopustljivog vođe. Kroz ove 

događaje, Putin je dodatno ojačao svoju sliku kao lidera koji je spreman zaštititi ruske 

nacionalne interese i suprotstaviti se vanjskim prijetnjama. 

U suvremenoj Rusiji, ako postoji ikakav oblik kulta ličnosti, on je izražen kroz snažan 

naglasak na muževnosti i rodnim ulogama koje oblikuju kako unutarnje tako i vanjske 

politike. (Miler, 20). Putin koristi svoju sliku kao čvrstog vođe da bi učvrstio svoju vlast i 

predstavio sebe kao čuvara ruskih nacionalnih vrijednosti, što je ključni element njegove 

političke strategije. 

Ova strategija ne samo da doprinosi njegovom osobnom imidžu, već i utječe na način na koji 

se Rusija pozicionira na međunarodnoj sceni. Kroz prikazivanje sebe kao simbol čvrste i 

stabilne vlasti, Putin osigurava potporu i legitimizaciju svojih političkih odluka. 

Putin je uspostavio čvrstu kontrolu nad ruskim medijskim sektorom, što mu je omogućilo da 

oblikuje sliku koju javnost ima o njemu i njegovoj vlasti. Ova kontrola uključuje cenzuru, 

smanjenje slobode novinarstva i pritiskanje neovisnih medija. 

Putinova administracija je preuzela ili zatvorila mnoge neovisne novine, televizijske kanale i 

online portale. Državni mediji poput RT i Sputnik koriste se za promicanje pozitivne slike o 

Putinu, kao i za predstavljanje njegovih političkih poteza u najboljem svjetlu. 



51 
 

Putin koristi simboličke nastupe i medijske kampanje kako bi izgradio sliku muževnog i 

odlučujućeg vođe. Kroz aktivnosti poput vožnje konja bez majice ili avanturističkih izleta, on 

se prikazuje kao fizički spreman i aktivan lider. Također, koristi nacionalističke ideje za 

povezivanje svoje slike s očuvanjem ruskih tradicija i identiteta. Kroz retoriku i javne nastupe 

koji se oslanjaju na povijest i nacionalni ponos, Putin stvara sliku sebe kao zaštitnika ruskih 

interesa i vrijednosti. 

Vanjsko političke odluke i krizne situacije služe i svrsi kako bi prikazao sebe kao odlučnog i 

sposobnog lidera. Kroz retoriku koja napada zapadne zemlje i kroz konkretne 

vanjskopolitičke poteze, on jača svoju sliku kao zaštitnik ruskih interesa i sigurnosti. 

Putin koristi javne nastupe i pažljivo osmišljene fotografije kako bi stvorio dojam da je blizak 

ljudima i da razumije njihove potrebe i brige, a javni nastupi pažljivo su osmišljeni kako bi 

stvorio sliku vođe koji je blizak ljudima i razumije njihove svakodnevne brige. Kroz 

prisutnost na javnim događanjima i slike sa ljubimcima, Putin gradi dojam da je običan čovjek 

sa stvarnim interesima. 

6.4.Putinov hakerski i trolerski rad na društvenim mrežama 

Kako mnogi novinski članci navode, postoji slučaj da dva agenta Vladimira Putina fingiraju 

polemiku, odnosno, jedan od njih slavi predsjednika Rusije, a drugi je tobože protiv. Onda se 

uključi treća (ili nekoliko) osoba kao nevina žrtva te zatim onaj tobožnji antiputinovac počinje 

popuštati i povlađivati putinovcu, tako da za sobom i svojim mišljenjem privede treću (ili 

nekoliko) neodlučnih ili isprva antiputinovskih osoba da se preobrate u njegovu korist. 

Fenomen koji se ovdje opisuje može se povezati s tehnikama manipulacije poznatim kao 

„kontrolirana opozicija“ i „astroturfing“. Ove metode koriste se u političkoj propagandi kako 

bi se postigli specifični ciljevi. Slijedi nekoliko primjera kako ove tehnike funkcioniraju u 

kontekstu koji je prethodno spomenut. 

Prvi je kontrolirana opozicija koja uključuje stvaranje ili infiltraciju opozicijske skupine ili 

pojedinca koji se čini kao protivnik, ali zapravo djeluje u interesu onoga koga kritizira. Ova 

tehnika omogućuje manipulaciju narativima i percepcijama javnosti. 

1. Fiktivni polemičari: Dva agenta, jedan koji otvoreno podržava Putina, a drugi koji ga 

kritizira. 



52 
 

2. Simulirana rasprava: Oni započinju raspravu, pri čemu kritičar iznosi negativne 

stavove o Putinu, dok ga podržavatelj brani.  

3. Uključivanje neutralne treće strane: Treća osoba ili više njih, koja je neutralna ili 

skeptična prema Putinu, ulazi u raspravu. 

4. Postupna promjena stava: Kritičar postupno popušta i počinje prihvaćati stavove 

podržavatelja, pokazujući kako se logičnim argumentima dolazi do pozitivnog stava o 

Putinu. 

5. Pridobivanje neutralnih: Treća osoba ili osobe koje su bile neutralne ili protiv Putina, 

svjedoče ovoj promjeni i slijede primjer kritičara, postupno prihvaćajući Putinove 

stavove. 

Ovime dolazimo do pojma astroturfinga, što označava praksu stvaranja lažne percepcije da 

postoji široka podrška ili otpor nekoj ideji ili osobi, dok je ta podrška ili otpor umjetno 

stvorena. Ova tehnika koristi lažne identitete ili organizacije kako bi se stvorio dojam 

spontane podrške.16 

Kreiranje lažnih profila na društvenim mrežama ili lažnih organizacija koje podržavaju ili se 

protive Putinu znaju biti dio koordinirane kampanje. Korištenje tih lažnih profila za 

koordinirane kampanje podrške ili kritike, kao na primjer pokretanje online rasprava gdje 

lažni građani izražavaju svoju podršku Putinu ili kritiziraju njegove protivnike učestali su 

primjer Putinovog trolerskog rada. Navedeni lažni profili i organizacije stvaraju percepciju 

široke podrške Putinu, što može utjecati na stvarne ljude da promijene svoje mišljenje i 

pridruže se većini. 

Ove manipulativne metode koriste se za oblikovanje javnog mnijenja i kontrolu percepcije o 

liderima poput Putina. Kroz pažljivo orkestrirane rasprave i korištenje lažnih identiteta, 

moguće je stvoriti dojam da postoji široka podrška ili otpor, što utječe na stvarne ljude da 

promijene svoje stavove. To je moćan alat u političkoj propagandi koji omogućuje liderima da 

zadrže kontrolu nad narativom i podrškom u javnosti. 

 

                                                           
The Guardian. Astroturfing: whatisitandwhydoesitmatter? URL = 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/feb/08/what-is-astroturfing (Pristupljeno: 

16.7.2024) 

 



53 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. NARATIVI I SPINOVI KOJIMA JE PUTIN OPRAVDAVAO NAPAD 

NA UKRAJINU 

Kada spomenemo Putinov napad na Ukrajinu, između ostalog, ondje je zanimljivo i njegovo 

manipuliranje antifašističkom tradicijom Rusije.  

Zapravo, misli se na način na koji ruska vlada koristi historijske i ideološke aspekte Drugog 

svjetskog rata kako bi opravdala svoje akcije i mobilizirala podršku unutar zemlje.  

Putin i ruski dužnosnici često koriste termin „denacifikacija“ kada govore o svojim vojnim 

operacijama u Ukrajini. Ovaj termin priziva uspomene na borbu protiv nacizma tijekom 



54 
 

Drugog svjetskog rata, s ciljem da se ruske vojne akcije predstave kao nastavak te plemenite 

borbe protiv fašizma.17 

Ruska propaganda često ističe i postojanje i djelovanje ekstremnih desničarskih i 

nacionalističkih grupa u Ukrajini, poput bataljuna Azov. Ove grupe se prikazuju kao 

nasljednici nacističkih kolaboracionista iz Drugog svjetskog rata, kako bi se stvorila slika da 

je cijela Ukrajina pod utjecajem fašizma. 

Rusija koristi simbole i retoriku Drugog svjetskog rata kako bi evocirala emocionalnu 

reakciju kod svog stanovništva. Paralele se povlače između suvremenih sukoba i herojske 

borbe Sovjetskog Saveza protiv nacističke Njemačke, što je duboko ukorijenjeno u ruskoj 

kolektivnoj svijesti i patriotizmu. 

Korištenjem antifašističke retorike, ruska vlada nastoji opravdati svoju agresiju kao moralno 

opravdanu i nužnu. Time se pokušava neutralizirati kritika međunarodne zajednice i prikazati 

ruske akcije kao obrambene i preventivne mjere protiv navodne fašističke prijetnje. 

Manipulacija antifašističkom tradicijom također služi za konsolidaciju unutarnje podrške. 

Prisjećanje na herojske pobjede protiv nacizma i predstavljanje Ukrajine kao fašističke 

prijetnje pomaže u mobilizaciji patriotizma i podrške za Putinovu politiku među ruskim 

građanima. 

Putinova strategija manipuliranja antifašističkom tradicijom Rusije u kontekstu napada na 

Ukrajinu uključuje korištenje historijskih referenci i emocionalno nabijenih simbola kako bi 

se opravdala agresija, diskreditirala Ukrajina i mobilizirala domaća podrška. Korištenjem 

retorike i simbola Drugog svjetskog rata, ruska vlada nastoji prikazati svoje vojne akcije kao 

nastavak plemenite borbe protiv fašizma, što ima duboke emotivne i političke implikacije za 

rusko stanovništvo i međunarodnu percepciju. 

                                                           

17TheGuardian (2022). Putin's 'denazification' ofUkrainehistorydistortsthe past. URL = 

https://www.theguardian.com/world/2022/feb/25/vladimir-putin-ukraine-attack-antisemitism-denazify 

(Pristupljeno: 16.7.2024.) 

 



55 
 

7.1. Ruski mediji u Putinovim rukama 

Dana 28. ožujka, Novaya Gazeta, jedan od najstarijih nezavisnih ruskih novina, najavili su 

obustavu rada do završetka rata u Ukrajini. Prije toga, Roskomnadzor, ruski federalni 

medijski cenzor, izdao je drugo upozorenje zbog navodnog kršenja zakona o stranim 

agentima, što bi moglo dovesti do potpunog zatvaranja. Od početka rata, ruska vlada je 

blokirala ili zatvorila sve preostale nezavisne izvore informacija u Rusiji, uključujući 

liberalnu radio stanicu Ekho Moskvy, televizijski kanal TV Rain i dvojezični novinski portal 

Meduza. 

Osim gađanja pojedinih medijskih kuća, ruska vlada je blokirala i Twitter, Facebook i 

Instagram. Potonje je posebno iznenađujuće jer Instagram ima 38 milijuna korisnika u Rusiji, 

za razliku od Facebooka i Twittera s 7 i 3 milijuna korisnika. Iako su platforme trenutno 

dostupne putem virtualnih privatnih mreža (VPN), ruski sudovi su naglasili da pojedinci neće 

biti kažnjeni samo za njihovo korištenje. Ipak, označavanje Facebookove matične tvrtke Meta 

kao „ekstremističke organizacije“ sugerira suprotno. Istovremeno, Meta-ov WhatsApp, koji 

koristi 84 milijuna Rusa, nije blokiran niti označen. Prema Roskomnadzoru, pošteđen je jer 

služi samo za komunikaciju, a ne za širenje informacija. 

Nestanak Novaya i drugih medija dodatno otežava Rusima mogućnost suprotstavljanja 

moćnoj propagandnoj mašineriji koju Putin gradi od dolaska na vlast. Prvotno fokusiran na 

kontrolu televizije i velikih tiskovina, Putinov aparat za medijsku represiju proširio se nakon 

masovnih protesta 2011.-2013., koji su potaknuli niz zakona o cenzuri interneta. 

Ukrajinci, mnogi od kojih imaju rodbinu u Rusiji, izvještavaju da „televizija pobjeđuje“, s 

rodbinom koja odbija vjerovati svjedočanstvima o bombardiranjima. S malim brojem 

alternativa državnoj propagandi i teškim kaznama za iznošenje istine u javnosti, mnogi Rusi, 

posebno stariji koji se oslanjaju na televiziju, mogu ostati neinformirani o zločinima 

počinjenim u njihovo ime dok ne bude prekasno. 

Progon istinoljubaca u Rusiji nije novost, no posljednjih 30 godina donijelo je inovacije u 

metodama zastrašivanja, ušutkivanja i represije. Devedesetih i ranih 2000-ih gušenje 

neslaganja bilo je decentralizirano. Svjedoci smo ubojstava novinara poput Vladislava 

Listyeva i Anne Politkovskaye, čija ubojstva ostaju neriješena. Posljednjih godina, represije 



56 
 

su ubrzane i izgubile dio svoje anonimnosti - što je obilježje Putinovog sve osobnijeg stila 

vladanja. 

Posljednji put kada je ruska država pokušala potpuno zatvoriti nezavisne medije bilo je 

tijekom kolovoškog puča 1991., kada su tvrdolinijaši protiv Mikhaila Gorbačova pokušali 

preuzeti vlast u Sovjetskom Savezu. Alexei Venediktov, bivši glavni urednik Ekho Moskvy, 

prisjetio se kako je jedan od prvih dekreta pučista naredio obustavu rada televizije, radija i 

Ekho Moskvy jer „ne pridonose stabilizaciji situacije u zemlji“. 

Venediktovljeva usporedba s ranim 1990-ima je indikativna. Današnje gušenje medija je 

proizvod dvaju paralelnih procesa koji su ušli u ključnu fazu u prvom postsovjetskom 

desetljeću. Prvi je ekonomski preokret 1990-ih i uspon ruskih oligarha koji su komodificirali 

medije. Drugi je ruska kulturna tendencija da se vlastita teška prošlost zaboravi, često 

prisilno. Iako naizgled nepovezani, ovi procesi su komplementarni. Kao što je Putinov bizarni 

povijesni govor neposredno prije invazije pokazao, kontroliranje sjećanja jednako je važno 

kao i kontroliranje medija. Osim gušenja pojedinačnih medija poput Novaya i zabrane 

platformi poput Mete, Putin je također prioritetizirao „likvidaciju“ najvažnije ruske 

organizacije za ljudska prava, Memorial, osnovane 1989. za dokumentiranje zločina 

Staljinovog doba. 

Scena za današnje suzbijanje medija i kulture sjećanja postavljena je prije Putinovog dolaska 

na vlast. Za mnoge novinare i međunarodne komentatore, rane 1990-e bili su vrijeme 

neviđene suradnje između medija i vlade. Gorbačovljeva glasnost otvorila je vrata za kritičko 

novinarstvo u ime reformi. Kraj Sovjetskog Saveza obilježio je uspon medija koji su nastojali 

kritizirati, istraživati i govoriti istinu. 

Jedan od važnih trenutaka bio je izlazak dokumentarca Solovki Power 1988. godine, koji je 

prikazan u 300 kina i postao drugi najpopularniji film 1989. godine. Tijekom ovog perioda, 

novinari i filmaši shvatili su da dokumentiranje trenutnih problema sovjetskog društva nije 

dovoljno jer njihovi korijeni leže duboko u prošlosti. 

Emisija Vzglyad („Pogled“) privukla je ogromnu publiku kombinacijom zabave i vijesti. U 

kontrastu s dosadnom sovjetskom televizijom, Vzglyad je nudio svježu perspektivu na vijesti. 

Sudbina Vzglyada nakon 1991. reflektira šire medijske promjene u postsovjetskoj Rusiji. 

Emisija je kasnije prešla na ORT (Ruska javna televizija), koja je pod kontrolom vlade. 



57 
 

Nakon ubojstva voditelja Vladislava Listyeva 1995., Vzglyad je postao marginaliziran i 

konačno ukinut 2001., a ORT je postao glavni propagandni kanal Putinovog režima. 

Za čak i nominalno liberalne vođe poput Jeljcina, nezavisni mediji su bili previše nestabilni. 

Ekonomski preokret 1990-ih donio je oligarhima bogatstvo i političke ambicije, koje su 

koristili za kontrolu medija. Primjeri Vladimira Gusinskoga i Borisa Berezovskog pokazuju 

kako su oligarhi koristili medije za promicanje svojih interesa. Gusinsky je osnovao Media-

Most holding koji je kontrolirao NTV, dok je Berezovsky preuzeo ORT. 

Sredinom 1990-ih, mediji su bili pod kontrolom velikog novca, što je vrhunac doseglo 

tijekom Jeljcinove kampanje za reizbor 1996. godine. Kampanja je bila medijski orkestrirana, 

a oligarsi su koristili svoje resurse za masovnu informativnu kampanju protiv Jeljcinovog 

protivnika. To je označilo kraj integriteta u ruskim vijestima. 

Putin, stvoren u Hladnom ratu, brzo je preuzeo kontrolu nad televizijom, ali je tek kasnije 

prepoznao potencijal interneta. Nakon protesta 2011.-2013., Putin je počeo kontrolirati 

internetski prostor. Promicao je rusifikaciju interneta, potičući korištenje domaćih platformi 

poput Yandexa i VKontaktea. 

Misija stvaranja „suverenog interneta“ bila je povezana s imperijalnim ambicijama koje 

podržavaju rusku agresiju u Ukrajini. S većinom izvora informacija u državnim rukama, Putin 

može iznositi lažne tvrdnje bez mogućnosti za informativnu konkurenciju.18 

8. ZAKLJUČAK 

Kroz analizu i prikaz ruske medijske scene prije dolaska Vladimira Putina na vlast, a naročito 

nakon što je preuzeo vladavinu, možemo zaključiti da su se stanja u medijima postupno 

mijenjala. Također možemo zaključiti da su strategije i taktike putinovskog medijskog 

ratovanja utjecale na percepciju javnosti, kako na unutar zemlje, tako i na međunarodnoj 

razini, a sve u cilju ostvarenja političkih ciljeva. Kroz detaljnu analizu centralizacije medija, 

propagande, dezinformacija i cenzure, jasno se vidi kako su mediji postali ključno oružje u 

arsenalu ruske vlasti. Prvo, istražili smo proces centralizacije medija, pri čemu je ruska vlada 

                                                           

18Foreignpolicy. Russia's Media IsNowTotallyinPutin'sHands. URL = 

https://foreignpolicy.com/2022/04/05/russia-media-independence-putin/ (Pristupljeno: 16.7. 2024.) 

 



58 
 

preuzela kontrolu nad glavnim televizijskim kućama, radijskim postajama i novinama. 

Osnivanjem i jačanjem državnih medijskih kuća kao što su Russia Today i Sputnik, Rusija je 

uspjela proširiti svoj utjecaj i izvan nacionalnih granica, promovirajući svoje narative 

globalnoj publici. Dalje, analizirane su metode propagande i dezinformacija koje nedvojbeno 

koriste ruski mediji. Kroz primjere lažnih vijesti, manipuliranih slika i videozapisa, kao i 

drugih taktika, pokazano je kako ruski mediji oblikuju javno mnijenje i podržavaju političke 

ciljeve režima. Naglasak je stavljen i na izvještavanje o sukobu u Ukrajini, gdje su ruski 

mediji koristili specifične strategije za demonizaciju ukrajinskih snaga, isticanje ruske 

humanitarne pomoći i umanjivanje ruskih gubitaka. Osim toga, objašnjeno je kako ruska 

vlada koristi cenzuru i kontrolu informacija kako bi suzbila neovisno novinarstvo i 

opozicijske glasove. Primjeri zatvaranja medijskih kuća, uhićenja i ubojstava novinara te 

ograničavanja pristupa internetu ilustriraju razmjere ove kontrole i njezin utjecaj na slobodu 

medija u Rusiji. Na kraju, ovaj rad pokazuje kako ruske medijske strategije imaju dalekosežne 

posljedice na međunarodnu percepciju Rusije i njezine političke akcije. Medijski rat koji vodi 

putinovska Rusija utječe ne samo na domaću političku scenu, već i na međunarodne odnose i 

diplomaciju, oblikujući globalni politički krajolik. Kroz analizu primarnih i sekundarnih 

izvora, studija slučaja i intervjua s medijskim stručnjacima, ovaj rad pruža sveobuhvatan uvid 

u medijske taktike Rusije pod vodstvom Vladimira Putina. Budući istraživači i analitičari 

mogu koristiti ove uvide kako bi bolje razumjeli i odgovorili na izazove koje postavlja rusko 

medijsko ratovanje u suvremenom geopolitičkom kontekstu. 

U skladu s navedenim, hipoteza da ruski mediji oblikuju mišljenje javnosti sve se više 

potvrđuje kroz različite studije i analize medijskog sadržaja i njegovog utjecaja na javno 

mnijenje. Također, hipoteze da Rusija koristi informacijski rat i meku moć kako bi  promicala 

svoj utjecaj u inozemstvu te da je Vladimir Putin podredio medije svojoj politici, također su 

potvrđene. 

9. LITERATURA 

 

1. Thorun, Ch. (2009). Explaining Change in Russian Foreign Policy: The Role of Ideas 

in Post-Soviet Russia’s Conduct towards the West. Houndmills: Palgrave Macmillan. 

2. Beliaev, Mikhail V (2004), Putin's Russia: Is It a Doable Project?, Demokratizatsiya, 

vol. 12, br. 1, str. 13-39. 



59 
 

3. Boban, Davor. (2009) Vladimir Putin: politička institucija suigeneris, izvorni 

znanstveni članak, Međunarodne studije, 9 (4), 2009., str. 18-38 

4. Gessen, Masha. Čovjek bez lica - Nevjerojatni uspon Vladimira Putina, Profil, Zagreb, 

2012., 271 str. 

5. KGB. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 

2013. – 2024. (Pristupljeno 30.4.2024.) URL = 

https://www.enciklopedija.hr/clanak/kgbmrežna stranica   

6. Putin, Vladimir. First Person, An Astonishingly Frank Self Portrait by Russia's 

President Vladimir Putin. Hutchinson, London 2000, 219. str. 

7. Russia Beyond. Čime se bavio Putin kao agent KGB-a u Istočnoj Njemačkoj? URL = 

https://hr.rbth.com/politics/2017/08/08/cime-se-bavio-putin-kao-agent-kgb-a-u-

istocnoj-njemackoj_818598(Pristupljeno: 1.5.2024.) 

8. Pađen, Branimir. Čovjek bez lica - Nevjerojatni uspon Vladimira Putina 

(MashaGessen), Profil, Zagreb, 2012, str. 128-130 

9. Radio Slobodna Evropa, mrežno izdanje. Ruska policija privela istraživačkog 

novinara nakon što mu je pretresla stan. URL = 

https://www.slobodnaevropa.org/a/31196873.html(Pristupljeno: 15.6.2024.) 

10. Giles, David. (2010) Psychology of the Media. Palgrave Macmillan. 22-28. str. 

11. Politkovskaya, Anna. (2004) Putin's Russia. Henry Holtand Co. str.179.  

12. Katz, Daniel. (1947) Psychologica l Barriers to Communication. The Annals of the 

American Academy of Political and Social Science, vol. 250 (1)., str. 17-25 

13. DW. Kronologija uništavanja neovisnih medija u Rusiji. URL = 

https://www.dw.com/hr/kronologija-uni%C5%A1tavanja-neovisnih-medija-u-rusiji/a-

61665084(Pristupljeno: 3.7.2024.) 

14. Arcimavičienė, Liudmila. 2013. The US-Russia Spy Swap of 2010 in Media 

Discourse: What the Commercial Transaction metaphor implies, Discourse, Context 

& Media (2). str. 14 

15. Urban, Mark. (2018) Skripal Files: The Life and Near Death of a Russian Spy. 

Salisbury, England. str. 7 

16. Lipman, M. (2019). Media Freedom and Censorship in Russia: The Role of the State 

in the Regulation of Information. Journal of Communist Studies and Transition 

Politics, 35(2), 145-163. 

17. Kozhevnikov, A. (2017). Putin's Media: A Study of Russian Media Landscape. 

Springer. 

https://www.enciklopedija.hr/clanak/kgb
https://hr.rbth.com/politics/2017/08/08/cime-se-bavio-putin-kao-agent-kgb-a-u-istocnoj-njemackoj_818598
https://hr.rbth.com/politics/2017/08/08/cime-se-bavio-putin-kao-agent-kgb-a-u-istocnoj-njemackoj_818598
https://www.slobodnaevropa.org/a/31196873.html
https://www.dw.com/hr/kronologija-uni%C5%A1tavanja-neovisnih-medija-u-rusiji/a-61665084
https://www.dw.com/hr/kronologija-uni%C5%A1tavanja-neovisnih-medija-u-rusiji/a-61665084


60 
 

18. Golosov, G. (2020). Media Regulationin Russia: The Past, Present, and Future. 

European Journal of Communication, 35(1), 68-82. 

19. Russia Eurasia. Media Manipulation and political control in Russia. URL = 

https://carnegieendowment.org/posts/2009/02/media-manipulation-and-political-

control-in-russia?lang=en&center=russia-eurasia (Pristupljeno: 9.7.2024) 

20. Ružić, N. (2007). Politička ubojstva novinara u Rusiji. Medi Anali, 1(1), str. 86-92. 

URL = https://hrcak.srce.hr/41349 

21. The Week. 8 ridiculous Vladimir Putin publicity stunts. URL = 

https://theweek.com/articles/468096/8-ridiculous-vladimir-putin-publicity-stunts 

(Pristupljeno: 12.7.2024.) 

22. BBC. Russia's Putin admits wildlife stunts are staged. URL = 

https://www.bbc.com/news/world-europe-19591179(Pristupljeno: 12.7.2024.) 

23. Miller, C. (2016). Putin's macho personality cult. Communist and Post-Communist 

Studies, 49(1), str. 13-23 

24. The Guardian. Astroturfing: what is it and why does it matter? URL = 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/feb/08/what-is-

astroturfing(Pristupljeno: 16.7.2024) 

25. TheGuardian (2022). Putin's 'denazification' of Ukraine history distorts the past. URL 

= https://www.theguardian.com/world/2022/feb/25/vladimir-putin-ukraine-attack-

antisemitism-denazify(Pristupljeno: 16.7.2024.) 

26. Foreignpolicy. Russia's Media Is Now Totally in Putin's Hands. URL = 

https://foreignpolicy.com/2022/04/05/russia-media-independence-putin/(Pristupljeno: 

16.7.2024.) 

27. The Guardian. Russia Today: Why western cynic slap up Putin's TV posin? URL = 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/nov/08/russia-today-western-

cynics-lap-up-putins-tv-poison(Pristupljeno: 17.7.2024.) 

 

10. Prilozi 

 

10.1. Popis slika 

 

Slika 1. Olimpijske igre 2014. iskorištene su za propagandne svrhe 

https://carnegieendowment.org/posts/2009/02/media-manipulation-and-political-control-in-russia?lang=en&center=russia-eurasia
https://carnegieendowment.org/posts/2009/02/media-manipulation-and-political-control-in-russia?lang=en&center=russia-eurasia
https://hrcak.srce.hr/41349
https://theweek.com/articles/468096/8-ridiculous-vladimir-putin-publicity-stunts
https://www.bbc.com/news/world-europe-19591179
https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/feb/08/what-is-astroturfing
https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/feb/08/what-is-astroturfing
https://www.theguardian.com/world/2022/feb/25/vladimir-putin-ukraine-attack-antisemitism-denazify
https://www.theguardian.com/world/2022/feb/25/vladimir-putin-ukraine-attack-antisemitism-denazify
https://foreignpolicy.com/2022/04/05/russia-media-independence-putin/
https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/nov/08/russia-today-western-cynics-lap-up-putins-tv-poison
https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/nov/08/russia-today-western-cynics-lap-up-putins-tv-poison


61 
 

Slika 2. Vladimir Putin vozi letjelicu 

Slika 3. Vladimir Putin na pecanju lovi ribe 

Slika 4. Vladimir Putin golog torza na konju 2009. 

Slika 5. Vladimir Putin okupao se u ledenom jezeru uoči pravoslavne tradicije Bogojavljanja 

 

 

 

 


