Abstract | Scenograf je ključan faktor u filmskoj produkciji i odgovoran je za cjelokupnu vizualnu kvalitetu scenografije. Odgovara redatelju za provedbu dogovorenih stilskih elemenata scenografije, za rekvizitu i za odgovarajuću izradu scenografskih elemenata, dok je izvršnom producentu i direktoru filma odgovoran za realizaciju operativnog i financijskog plana u okviru svoga djelokruga. Tijekom pretprodukcije, priprema i samog snimanja, usko surađuje s direktorom fotografije, kostimografom i tonskim snimateljem. Njegova primarna uloga uključuje kreiranje vizualnog identiteta, atmosfere i estetskog izraza filma. Ključna je također kontinuirana komunikacija s redateljem i producentom radi jasnog definiranja scenografskih zahtjeva filma. Kroz analizu ključnih filmova, ovaj rad pruža uvid u razvoj hrvatske kinematografije unutar jugoslavenskog konteksta, ukazujući na ključne promjene u estetici, narativnim tehnikama i društvenim temama koje su oblikovale filmsku industriju toga razdoblja. Rad zaključuje da su hrvatski filmovi iz jugoslavenskog razdoblja bili ključni za formiranje hrvatskog filmskog identiteta jer su postavili temelje za daljnji razvoj kinematografije u samostalnoj Hrvatskoj. Dakle, cilj je ovoga rada analizirati ulogu scenografa u filmskoj produkciji: definirati njegovu ulogu te analizirati timsku strukturu, suradnju s drugim sektorima, kreativne i tehničke elemente te proces oblikovanja vizualnog jezika filma. Jednako tako istražit će se doprinos scenografa kroz studiju slučaja autorskog igrano-dokumentarnog filma Djetinjstvo Nikole Tesle. |
Abstract (english) | The production designer is a key expert in film production, responsible for the overall visual quality of the set design. They answer to the director for the execution of agreed stylistic elements of set design and props, as well as the proper construction of set elements, while being accountable to the executive producer and film director for implementing the operational and financial plan within their scope. During pre-production, preparation, and the actual filming process, they closely collaborate with the cinematographer, costume designer, and sound designer. Their primary role involves creating the visual identity, atmosphere, and aesthetic expression of the film. Equally crucial is continuous communication with the director and producer to clearly define the film’s set design requirements. Through the analysis of key films, this paper provides insight into the development of Croatian cinema within the Yugoslav context, highlighting the significant shifts in aesthetics, narrative techniques, and social themes that shaped the film industry during that period. The paper concludes that Croatian films from the Yugoslav era were pivotal in forming a distinct Croatian film identity and laid the groundwork for the further development of cinema in independent Croatia. The intent of this paper is to analyze the role of the production designer in film production. Specifically, it explores the definition of the production designer’s role, team structure analysis, collaboration with other departments, creative and technical elements, and the process of shaping the film’s visual language. Additionally, the contribution of the production designer will be explored through a case study of the docudrama film Childhood of Nikola Tesla. |